[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
:: Volume 2, Issue 2 (5-2019) ::
پژوهشنامه 2019, 2(2): 7-29 Back to browse issues page
The Characteristics of the New Surrealism in Cinema through A Glance at the Work of David Lynch
Mohammad Shahba1 , Abolhassan Derakhshandeh
Abstract:   (2456 Views)
The formation of Surrealism roughly coincides with the first successes of silent movies. In cinema, Surrealism underwent changes after the World Wars, and it is evident that like Surrealist filmmakers, Surrealist artists are no longer committed to a full implementation of Surrealism in their works. It is safe to claim there are no recent filmmakers whose oeuvre is entirely within the Surrealist genre. Furthermore, there have been shifts in the overall concept of Surrealism itself towards a more wide-ranging concept. David Lynch is one of the most important filmmakers who has paid attention to Surrealism with many signs in most of his recent work being compatible with Surrealism. He can, therefore, be seen as a follower of Surrealism despite the fact that – typically for him – he has never acknowledged it openly. The present paper studies and analyses Lynch’s films from a Surrealistic point of view. The first part studies the genesis of cinematic Surrealism, followed by a focus on the second-wave Surrealism, or ‘New Surrealism’, as it is called here.  The work of Lynch is then studied using a Surrealist approach, and with an emphasis on technicalities and the views of some critics. The conclusion is a comparison between the new and old Surrealism in cinema.
Keywords: Surrealism, the new Surrealism, Surrealist film, David Lynch.
Full-Text [PDF 665 kb]   (2735 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: General
Received: 2019/04/13 | Accepted: 2019/05/25
References
0. بوردول، دیوید و تامسون، کریستین (۱۳۸۶)، تاریخ سینما، ترجمه: روبرت صافاریان، تهران: نشر مرکز، ویراست دوم.
0. پیرسون، مت (1384)، «تالیف و فیلم‌های دیوید لینچ؛ نگاهی به کله پاک‌کن»، ترجمه: مینا رضاپور، ماهنامه گلستانه، شماره 66، مرداد، صص57-52.
0. تامین، امی (1381)، «در دل رؤیا (جاده مالهالند اثر لینچ)»، ترجمه: مهدی زرین‌قلم، مجله نقد سینما، شماره 33، آبان، صص119-118.
0. حياتي، وحيد (1388)، «فیلم پست‌مدرن»، ماهنامه رواق هنر و انديشه، شماره 34، اردیبهشت، صص51-38.
0. دوپویی، ژان مارک (1373)، «آندره برتون و سوررئالیسم: آزادی و طبیعت انسان»، ترجمه: علی عصری، مجله کیهان فرهنگی، شماره 116 و 117، آذر و دی، صص81-80.
0. رضایی، داود (1386)، «رز آبی»، نشریه 451 (نشریه داخلی دانشجویان سینمای دانشگاه هنر)، شماره 10 و 11.
0. ری، رابرت، «امپرسیونیسم، سوررئالیسم و نگره فیلم»، ترجمه: علی عامری، در: مسعود فراستی (ویراستار)، دیالکتیک نقد، تهران: نشر ساقی، 1390، صص282-259.
0. ژیژک، اسلاوی (1384)، هنر امر متعالی مبتذل درباره بزرگراه گمشده دیوید لینچ، ترجمه: مازیار اسلامی، تهران: نشر نی.
0. سادول، ژرژ (1381)، فرهنگ فیلم‌های سینما، چاپ دوم، ترجمه: هادی غبرایی، تهران: آینه.
0. عطاری، مهرداد (1386)، «همه چیز دربارۀ دایان»، نشریه 451 (نشریه داخلی دانشجویان سینما دانشگاه هنر) ، شماره 10 و 11.
0. غلامعلی، اسدالله و دیگران (1390)، «وانمایی جهان مجازی در پندار سینماگران؛ پس از مدرنیسم»، کتاب ماه هنر، شماره 152، اردیبهشت، صص26-18.
0. کیسبی‌یر، آلن (1368)، درک فیلم، چاپ دوم، ترجمه: بهمن طاهری، تهران: انتشارات فیلم.
0. لینچ، دیوید (1389)، صید ماهی بزرگ: مراقبه، آگاهی و خلاقیت، ترجمه: علی منصوری، تهران: نشر بهمن‌آرا.
0. لیوتار، ژان فرانسوا، «پاسخ به پرسش: پسامدرنیسم‌ چیست؟»، ترجمه: مانی حقیقی، در: مانی حقیقی (ویراستار)، نمونه‌هایی از نقد پسامدرن: سرگشتگی‌ نشانه‌ها، چاپ ششم، تهران: نشر مرکز، 1389، صص51-35.
0. میراحسان، احمد (1379)، «پست مدرنیسم و سینما: آوانگاردیسم، رویکردگرایی جدید و سوق طبیعی و استناد در سینمای قرن بیست و یکمی»، فصلنامه سینمایی فارابی، شماره 39، زمستان، صص182-157.
0. هرزوگنرات، برند (1384)، «درباره بزرگراه گمشده (لينچ و لاکان، سينما و آسيب شناسي فرهنگي)»، ترجمه: نیما ملک‌محمدی و امیر احمدی آریان، فصلنامه سینمایی فارابی، شماره 57، پاییز، صص136-119.
0. هیوارد، سوزان (1388)، مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، چاپ سوم، ترجمه: فتاح محمدی، تهران: نشر هزارۀ سوم.
0. Dreyfus, Herbert, Rabinow, Paul (1983), Michael Focault, Beyond Structuralism and Hermeneutics, second edition, The University of Chicago. [DOI:10.7208/chicago/9780226154534.001.0001]
Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA


XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahba M, Derakhshandeh A. The Characteristics of the New Surrealism in Cinema through A Glance at the Work of David Lynch. پژوهشنامه 2019; 2 (2) :7-29
URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-34-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 2, Issue 2 (5-2019) Back to browse issues page
پژوهشنامه فرهنگستان هنر Pazhouhesh Nameh-e Farhangestan-e Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4703