ارزیابی اثربخشی روش یادگیری مشارکتی جیگ ساو بر آموزش فرایند طراحی صنعتی
|
زینب قیصریه ، وحید چوپانکاره  |
|
|
چکیده: (1089 مشاهده) |
امروزه یادگیری فرایندهای طراحی بهعنوان زیربنای آموزش طراحی و بخشی ضروری در روند آموزش دانشجویان طراحی صنعتی محسوب میگردد. در بسیاری از دانشگاههای صاحبنام در دنیا آموزش فرایند طراحی با روشهای مشارکتی صورت میگیرد، اما با وجود اهمیت این موضوع، خلاء آموزش مشارکتی فرایند طراحی، در دانشگاههای ایران به چشم میخورد. مسئلۀ پژوهش در این مطالعه مقایسۀ دو روش آموزش سنتی و مشارکتی با یکدیگر بوده است، تا بتوان بر مبنای اطلاعات بهدستآمده روشی مثمرثمر برای تدریس درس فرایند طراحی صنعتی پیشنهاد نمود؛ بر این اساس پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی روش یادگیری مشارکتی جیگ ساو بر یادگیری عمیق فرایند طراحی با روشهای سنتی آموزش که در حال حاضر در اکثر دانشگاههای ایران در حال تدریس است، انجام پذیرفته. در این پژوهش مورد-شاهدی جامعۀ آماری را دانشجویان رشتۀ هنر، که تاکنون با فرایندهای طراحی صنعتی آشنایی پیدا نکردهاند، تشکیل میدهند. گروه نمونه شامل 24 نفر دانشجوست که از راه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند. این افراد بهطور تصادفی به دو گروه دوازدهنفره آزمایش و گواه تقسیم شدهاند؛ گروه آزمایش براساس الگوی جیگ ساو طی چهار جلسه 120دقیقهای به روش مشارکتی تحت آموزش قرار گرفته و در این زمان گروه گواه روند متداول تدریس فرایند طراحی را دنبال کرده است. و هریک از گروهها در ﺳﻪ ﻧﻮﺑﺖ ﭘﯿﺶآزﻣﻮن، ﭘﺲآزﻣﻮن و آزﻣﻮن ﭘﯿﮕﯿﺮی به کمک آزمون محققساخته، مورد سنجش قرار گرفته، ﺗﺎ ﺑﺮ مبنای اطلاعات ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﺑﺘﻮان در ﻣﻮرد اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ روش ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ جیگ ﺳﺎو بر فراگیری و یادداری درس فرایند طراحی صنعتی داوری نمود. نتایج به دست آمده از آمار توصیفی و آمار استنباطی مبین آن بوده که میزان یادگیری و یادداری درس فرایند طراحی صنعتی در الگوی تدریس مشارکتی جیگ ساو در مقایسه با الگوی سنتی تدریس تفاوت معنیداری با یکدیگر داشته و کاربست روش جیگ ساو بر یادگیری عمیق این درس اثر مثبت دارد.
|
|
واژههای کلیدی: یادگیری مشارکتی، آموزش فرایند طراحی، روش جیگ ساو، پروژۀ طراحی صنعتی. |
|
متن کامل [PDF 808 kb]
(376 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/12/26 | پذیرش: 1402/12/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|