[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 6 - ( 7-1402 ) ::
جلد 2 شماره 6 صفحات 39-27 برگشت به فهرست نسخه ها
گفته‌پردازی در فرایند؛ مورد مطالعه: مجسمه‌های محسن وزیری مقدم، ابژه‌های هنری پویا
مرضیه اطهاری نیک عزم ، سهراب احمدی
چکیده:   (216 مشاهده)
محسن وزیری مقدم از شاخص‌ترین طراحان، مجسمه‌سازان و نقاشان هنر نوگرای ایران است. شاخصۀ اصلی هنر او برجسته‌سازی روند آفرینش اثر، هم‌زمان با پرداختن به پلان بیان و پلان محتوا است. برای او روند تولید اثر از خود ابژه و اثر هنری اهمیت بیشتری می‌یابد. این ویژگی در مجسمه‌های متحرک او نمود بیشتری دارد. در این مجسمه‌ها شاهد هستیم که بیننده حق دخالت در پرداخت فرم‌های جدید را دارد. بیننده یا مخاطب بعدی نیز می‌تواند فرم قبلی را به هم بریزد و موجب زایش فرم جدید گردد. بنابراین در آثار حجمی وزیری مقدم با پویایی و دخالت تنگاتنگ گفته‌یاب مواجه هستیم؛ دخالتی که خود از عوامل تغییر فرم و زایش معناست. با توجه به آنچه گفته شد، تلاش خواهیم کرد چگونگی گفته‌پردازی و زایش معنا را در این روند نشان دهیم. در واقع اگر خالق اثر را سوژه‌ای در روند فرض کنیم و آن را گفته‌پرداز بدانیم، می‌توان گفت با خلق اثر، گفته‌پرداز همواره جای خود را به گفته‌یاب می‌دهد تا او هم به گفته‌پرداز دیگری تبدیل شود و این روند می‌تواند تا بی‌نهایت ادامه داشته باشد. لازم به ذکر است که گفته‌پرداز، اصلی معنایی را به وجود می‌آورد که در روند تکمیل است و گفته‌پردازان دیگری را به همکاری دعوت می‌کند تا در فرایند معنا‌سازی شرکت کنند. این معنا از خلال روایتی که هرکس با ایجاد تحرک در حجم‌ها به وجود می‌آورد متفاوت و مکمل می‌گردد. ابژۀ هنری در واقع هر بار در برنامۀ روایی جدیدی قرار می‌گیرد و محرک معنا می‌شود. هدف از این مقاله آن است که نشان دهیم هنر تعاملی چگونه بر ارزش‌های هر بیننده تأثیر می‌گذارد و او را مجاب می‌کند تا وارد روند خلق اثر هنری شود.
واژه‌های کلیدی: محسن وزیری مقدم، نشانه‌شناسی، گفته‌پردازی، هنر تعاملی، فرایند هنری.
متن کامل [PDF 328 kb]   (94 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/24 | پذیرش: 1402/7/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Athari Nikazm M, Ahmadi S. Enunciation in the process; Case of study: Mohsen Vaziri Moghadam's sculptures, dynamic artistic objects. پژوهشنامه 2023; 2 (6) :27-39
URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-125-fa.html

اطهاری نیک عزم مرضیه، احمدی سهراب. گفته‌پردازی در فرایند؛ مورد مطالعه: مجسمه‌های محسن وزیری مقدم، ابژه‌های هنری پویا. پژوهشنامه فرهنگستان هنر. 1402; 2 (6) :27-39

URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-125-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 6 - ( 7-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه فرهنگستان هنر Pazhouhesh Nameh-e Farhangestan-e Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645