[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 3 - ( 7-1398 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 76-57 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه تطبیقی آثارجودی شیکاگو و عکاسی‌های آذر امدادی با تأثیرپذیری از «شام واپسین» داوینچی
جلال‌الدین سلطان کاشفی
چکیده:   (1975 مشاهده)
لئوناردو داوینچی، هنرمندپر‌آوازۀ ایتالیایی، در 1499-1494م به کشیدن اثری به نام شام واپسین می‌پردازد که مورد توجه خاص هنرمندان دیگر قرار می‌گیرد. هنرمندان این سوژه را بارها به صورت‌های مختلف، از گذشته تا امروز به تصویر کشیده‌اند.بدین ترتیب، نه‌تنها جودی شیکاگو، که از هنرمندان امریکایی معاصراست، این موضوع را به نوعی دیگر در یکی از آثار خود به نمایش می‌گذارد، بلکه یک عکاس ایرانی معاصربه نام آذر امدادی نیز با الهام گرفتن از شام واپسین داوینچی و کنار هم قرار دادن عکس‌های گوناگون و هم‌زمان سود جستن از کُلاژ، آثاری درخور تعمق به وجود می‌آورد. که در این مختصر، به مقایسۀ چیدمان هنرمند امریکایی یاد ‌شده و تکه‌ عکس‌های به‌هم ‌چسبیده‌ شدۀ هنرمند ایرانی اشاره می‌شود. برای این‌منظور، ابتدا به این سؤال پاسخ داده می‌شود که چه عاملی در شام واپسین داوینچی وجود دارد که تا این حد، مورد ستایش و توجه خاص سایر هنرمندان جهان در اعصار مختلف قرار گرفته و سبب به وجود آمدن آثاری شگفت‌انگیز می‌شود؟ ضمن این پژوهش می‌توان اظهار نمود که با شکل‌گیری شام واپسین داوینچی این امکان به وجود می‌آید که آثار بی‌شمار دیگر در سبک‌ها و تکنیک‌های گوناگون به صحنه کشیده شوند. همچنین به‌عنوان نتیجۀ حاصل‌شده باید گفت که در آثار این دو هنرمند، شام واپسین را به ‌صورت چیدمان می‌توان دید که گویای حرکتی نوین، هم در انتخاب موضوع و هم در به‌کارگیری تکنیک می‌باشند. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است و گردآوری منابع، کتابخانه‌ای و در برخی موارد با استفاده از مآخذ معتبر اینترنتی می‌باشد.

 
واژه‌های کلیدی: لئوناردو داوینچی، شام واپسین، هنرچیدمان، جودی شیکاگو، آذر امدادی.
متن کامل [PDF 1092 kb]   (2310 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/5/2 | پذیرش: 1398/6/31
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltan Kashefi J. A Comparative Study of the Work of Judy Chicago and the Photographs of Azar in the Light of DaVinci’s "The Last Supper". پژوهشنامه 2019; 2 (3) :57-76
URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-56-fa.html

سلطان کاشفی جلال‌الدین. مطالعه تطبیقی آثارجودی شیکاگو و عکاسی‌های آذر امدادی با تأثیرپذیری از «شام واپسین» داوینچی. پژوهشنامه فرهنگستان هنر. 1398; 2 (3) :57-76

URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-56-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( 7-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه فرهنگستان هنر Pazhouhesh Nameh-e Farhangestan-e Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.02 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710