[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( 3-1398 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 29-7 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی‌های سوررئالیسم جدید در سینما: با نگاهی به آثار دیوید لینچ
محمد شهبا 1، ابوالحسن درخشنده
چکیده:   (2154 مشاهده)
دوران شکل‌گیری مکتب سوررئالیسم تقریباً با اولین موفقیت‌های سینمای صامت مصادف بود. پس از جنگ‌های جهانی، سوررئالیسم در سینما دستخوش تغییراتی شد. مشاهده می‌شود که هنرمندان سوررئالیست نیز مانند هنرمندان (سینماگران) قدیمی سوررئالیست، متعهد به اجرای کامل سوررئالیسم در آثارشان نیستند. با اطمینان می‌توان گفت که در چند سال اخیر، هیچ فیلم‌سازی نبوده است که همه آثار خود را در مکتب سوررئالیسم ساخته باشد. نکته دیگر این است که از زمان پیدایش این مکتب تا اکنون، مفهوم آن تغییر کرده و گسترده‌تر شده است. دیوید لینچ جزو مهم‌ترین فیلم‌سازانی است که در فیلم‌های متأخر خود به سوررئالیسم پرداخته و بیشتر فیلم‌های او حامل نشانه‌هایی است که با دیدگاه این مکتب قابل تطبیق است؛ بنابراین می‌توان لینچ را فیلم‌سازی پیرو مکتب سوررئالیسم دانست. البته خودِ لینچ - همانطور که معمولاً درباره فیلم‌های خود توضیحی نمی‌دهد- این موضع را تأیید یا رد نکرده است. در این مقاله، آثار سینمایی دیوید لینچ از نظر ویژگی‌های سوررئالیستی، بررسی و تحلیل می‌شوند. برای این منظور، ابتدا سوررئالیسم سینمایی از زمان پیدایش مطالعه می‌شود و سپس به موج دوم فیلم‌سازان و فیلم‌های سوررئال –که در اینجا «سوررئالیسم جدید» نام گرفته‌ است- پرداخته می‌شود. در پایان، آثار دیوید لینچ با رویکرد سوررئالیستی و با تأکید بر تحلیل فنی و نظرات برخی منتقدان مطالعه می‌شود. در بخش نتیجه‌گیری، ویژگی‌های سوررئالیسم جدید در سینما با سوررئالیسم قدیم مقایسه خواهد شد
واژه‌های کلیدی: سوررئالیسم، سوررئالیسم جدید، فیلم سوررئالیستی، دیوید لینچ.‌
متن کامل [PDF 665 kb]   (1996 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/1/24 | پذیرش: 1398/3/4
فهرست منابع
1. بوردول، دیوید و تامسون، کریستین (۱۳۸۶)، تاریخ سینما، ترجمه: روبرت صافاریان، تهران: نشر مرکز، ویراست دوم.
2. پیرسون، مت (1384)، «تالیف و فیلم‌های دیوید لینچ؛ نگاهی به کله پاک‌کن»، ترجمه: مینا رضاپور، ماهنامه گلستانه، شماره 66، مرداد، صص57-52.
3. تامین، امی (1381)، «در دل رؤیا (جاده مالهالند اثر لینچ)»، ترجمه: مهدی زرین‌قلم، مجله نقد سینما، شماره 33، آبان، صص119-118.
4. حياتي، وحيد (1388)، «فیلم پست‌مدرن»، ماهنامه رواق هنر و انديشه، شماره 34، اردیبهشت، صص51-38.
5. دوپویی، ژان مارک (1373)، «آندره برتون و سوررئالیسم: آزادی و طبیعت انسان»، ترجمه: علی عصری، مجله کیهان فرهنگی، شماره 116 و 117، آذر و دی، صص81-80.
6. رضایی، داود (1386)، «رز آبی»، نشریه 451 (نشریه داخلی دانشجویان سینمای دانشگاه هنر)، شماره 10 و 11.
7. ری، رابرت، «امپرسیونیسم، سوررئالیسم و نگره فیلم»، ترجمه: علی عامری، در: مسعود فراستی (ویراستار)، دیالکتیک نقد، تهران: نشر ساقی، 1390، صص282-259.
8. ژیژک، اسلاوی (1384)، هنر امر متعالی مبتذل درباره بزرگراه گمشده دیوید لینچ، ترجمه: مازیار اسلامی، تهران: نشر نی.
9. سادول، ژرژ (1381)، فرهنگ فیلم‌های سینما، چاپ دوم، ترجمه: هادی غبرایی، تهران: آینه.
10. عطاری، مهرداد (1386)، «همه چیز دربارۀ دایان»، نشریه 451 (نشریه داخلی دانشجویان سینما دانشگاه هنر) ، شماره 10 و 11.
11. غلامعلی، اسدالله و دیگران (1390)، «وانمایی جهان مجازی در پندار سینماگران؛ پس از مدرنیسم»، کتاب ماه هنر، شماره 152، اردیبهشت، صص26-18.
12. کیسبی‌یر، آلن (1368)، درک فیلم، چاپ دوم، ترجمه: بهمن طاهری، تهران: انتشارات فیلم.
13. لینچ، دیوید (1389)، صید ماهی بزرگ: مراقبه، آگاهی و خلاقیت، ترجمه: علی منصوری، تهران: نشر بهمن‌آرا.
14. لیوتار، ژان فرانسوا، «پاسخ به پرسش: پسامدرنیسم‌ چیست؟»، ترجمه: مانی حقیقی، در: مانی حقیقی (ویراستار)، نمونه‌هایی از نقد پسامدرن: سرگشتگی‌ نشانه‌ها، چاپ ششم، تهران: نشر مرکز، 1389، صص51-35.
15. میراحسان، احمد (1379)، «پست مدرنیسم و سینما: آوانگاردیسم، رویکردگرایی جدید و سوق طبیعی و استناد در سینمای قرن بیست و یکمی»، فصلنامه سینمایی فارابی، شماره 39، زمستان، صص182-157.
16. هرزوگنرات، برند (1384)، «درباره بزرگراه گمشده (لينچ و لاکان، سينما و آسيب شناسي فرهنگي)»، ترجمه: نیما ملک‌محمدی و امیر احمدی آریان، فصلنامه سینمایی فارابی، شماره 57، پاییز، صص136-119.
17. هیوارد، سوزان (1388)، مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، چاپ سوم، ترجمه: فتاح محمدی، تهران: نشر هزارۀ سوم.
18. Dreyfus, Herbert, Rabinow, Paul (1983), Michael Focault, Beyond Structuralism and Hermeneutics, second edition, The University of Chicago. [DOI:10.7208/chicago/9780226154534.001.0001]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahba M, Derakhshandeh A. The Characteristics of the New Surrealism in Cinema through A Glance at the Work of David Lynch. پژوهشنامه 2019; 2 (2) :7-29
URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-34-fa.html

شهبا محمد، درخشنده ابوالحسن. ویژگی‌های سوررئالیسم جدید در سینما: با نگاهی به آثار دیوید لینچ. پژوهشنامه فرهنگستان هنر. 1398; 2 (2) :7-29

URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-34-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه فرهنگستان هنر Pazhouhesh Nameh-e Farhangestan-e Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645