واسازی روایت، خوانشی از نقاشیهای هانیبال الخاص
|
فیروزه شیبانی رضوانی |
|
|
چکیده: (1547 مشاهده) |
مقاله حاضر در دو بخش نظری و نقد عملی ابتدا به بررسی دیدگاه دریدا در خصوص روایت میپردازد، و سپس تمایز روایت و داستان و بهطور کلی چگونگی خوانش متن را در رویکرد پساساختارگرا شرح میدهد. در بخش دوم چهار نقاشی از هانیبال الخاص، نقاش معاصر ایران با تحلیلی پساساختارگرا و با تأکید بر رویکرد واساز بررسی میشوند. در واقع رویکرد واسازی مخاطب را از پیشفرضهای کوری که روایت را امری خودکفا و یقینی پنداشته، رهایی میبخشد. مبحث روایت در اینجا نقاشی را به مثابه متن در نظر میگیرد و رابطه نقاشی و ویژگیهای بصری آن را با زمینه پیدایش اثر واکاوی میکند. علت بررسی این چهار اثر از مجموعه آثار الخاص به صورت موردی، توانشی بود که برای نقد واساز از مفهوم روایت فراهم میکرد. پژوهش حاضر با التفات به روش توصیفی تحلیلی دادههای برآمده از مطالعه کتابخانهای آرای دریدا در باب روایت و نیز بررسی آنها در مشاهده آثاری منتخب از هانیبال الخاص، ابعاد معنایی تازهای از کارهای او را آشکار میسازد. |
|
واژههای کلیدی: روایت، نقاشی، واسازی، هانیبال الخاص. |
|
متن کامل [PDF 1166 kb]
(1075 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/9/12 | پذیرش: 1397/11/17
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|