گونه شناسی خطاهای تراژیک در نمایشنامه های سوفکل از منظر رفتار گرایی ایوان پاولف (مطالعه موردی نمایشنامه آنتیگونه )
|
مینا گودرزی1 ، میثم یزدی  |
|
|
چکیده: (199 مشاهده) |
واژهی تراژیک به جلوهی خاصی از جهان و زندگی اطلاق می شود که در آن انسان با نیروهایی که بر او غالباند و سرانجام نابودش میکنند، یا دست کم ناتوانی و تیرهروزیاش را برایش آشکار میکنند، در کشمکش است. مساله این تحقیق بررسی گونه شناسی خطاهای تراژیک در نمایشنامههای سوفکل از منظر رفتارگرایی ایوان پاولف است. روش تحقیق به صورت توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری مطالب به صورت کتابخانهای است. بررسی زندگینامهی سوفوکل ما را به این دستاورد میرساند که وی به زندگی بدبین بوده و این روح بدبینی در آثار وی منعکس است. با بررسی تراژدی نیز به این نتیجه میرسیم که تراژدی همواره گریز ناپذیر بوده؛ بویژه تراژدی یونانی و تراژدی کلاسیک که نمایش دهندهی ناتوانی انسانند در برابر آنچه در آسمان نوشته شده است سوفوکل اعتقاد راسخی به تقدیر داشت. در یک اثر تراژیک، تقدیر همیشه از زیر نقاب منطق و حالت طبیعی، خود را محسوستر میسازد و بدبختی قهرمان را کاملتر می کند. دستاوردی که از این تحقیق حاصل
می شود این است که در تراژدیهای یونان با شکلی از عدالت و تقدیر کیهانی روبهرو هستیم که برای ما غریب مینماید. اودیپوس به سبب گناه نادانستهاش خود را مجازات می کند. آنتیگون کفارهی اعمال اعضای خانوادهی خود را میپردازد. پرومته به واسطهی نیکخواهیاش تقاص پس می دهد، و آژاکس بازیچهی هوس خدایان میشود.
|
|
واژههای کلیدی: خطای تراژیک (هامارتیا)، سوفوکل، رفتارگرایی، آنتیگونه، ارسطو، ایوان پاولوف |
|
متن کامل [PDF 786 kb]
(129 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/11/29 | پذیرش: 1403/10/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|