بازنمایی تصویری روایتهای اوستا در نقاشیهای مسعود عربشاهی
|
مرضیه اطهاری نیک عزم1 ، سهراب احمدی2  |
1- دانشگاه شهید بهشتی 2- گالری مژده |
|
چکیده: (227 مشاهده) |
مسعود عربشاهی از نقاشان نوگرا و از معروفترین هنرمندان مکتب سقاخانه است که سعی در بازنمایی عناصر ایرانی با بیانی مدرن و معاصر دارد. نقاشیهای این هنرمند بهتصویرکشاندن بنمایههای اساطیری است. او در بین این بنمایهها پرداختهای عمیقتر و گستردهتری از روایتهای اوستایی و بهخصوص کتاب یشتها دارد. یشتها که در ستایش ایزدان زردشتی و پیشازردشتی هستند، بهدلیل ویژگی تصویریشان بیشتر مورد توجه عربشاهی قرار گرفتهاند. او در نقاشیهایش به یشتهای مهمی چون آبانیشت، مهریشت و تیشتریشت پرداخته است. عربشاهی با استفاده از عناصر بیان تصویر همانند رنگ، نور، ایجاد بافت و نمادسازی به بیانی شخصی در مکتب سقاخانه یا بهصورت کلی در هنر نوگرا و معاصر ایران رسیده است. بیان هنری او نه تنها ریشه در اوستای مکتوب دارد بلکه قابلقیاس با نقوش برجسته و کهنی است که نظام نشانهای ویژهای دارند. ما با استفاده از روش نشانهشناسی تلاش میکنیم روابط میان این تصایر و روایت اوستا را شناسایی کنیم و به بررسی خوانش نوگرای عربشاهی از روایتهای کهن مکتوب و منقوش بپردازیم. میخواهیم به این سؤالات پاسخ دهیم: عربشاهی از چه مادۀ بیانی برای بازنمایی محتوای اوستا بهره برده است؟ این شیوۀ بیان چه رابطهای با نظام نشانهای نقوش کهن برقرار میکند؟ هدف از این مقاله آن است که نشان دهیم عربشاهی سعی داشته محتوای اوستا را از طریق بیان دیگری که روایت تصویر است بازنمایی کند.
|
|
واژههای کلیدی: عربشاهی، مکتب سقاخانه، اوستا، نشانهشناسی، روایت تصویری |
|
متن کامل [PDF 1189 kb]
(136 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/5 | پذیرش: 1403/10/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|