[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 6 - ( 7-1402 ) ::
جلد 2 شماره 6 صفحات 117-99 برگشت به فهرست نسخه ها
ظرفیت شناسی دیپلماسی و برندسازی ملی هنر معاصر اسلامی در خاورمیانه
میثم یزدی
چکیده:   (198 مشاهده)
هنر معاصر اسلامی به‌مثابۀ یک ابزار قدرتمند برای توانمندسازی و برندسازی نرم ملت‌های خاورمیانه در حال تطور و تکامل است. این رویکرد هنری ریشه در میراث جهانی اسلام  داشته و به شیوه‌های نوین و گاه انتقادی میراث فرهنگی غنی و خلاقیت اسلامی را عرضه می‌کند. این مطالعه به بررسی استراتژی‌های بازیگران اصلی هنری در خاورمیانه بر پایۀ خوانش و تحلیل سیاست‌های اصلی، مضامین، رویدادها و سازمان‌های فعال در ترویج هنر معاصر اسلامی می‌پردازد. همچنین این جستار، تصویری را که هنر معاصر اسلامی برای مسلمانان به عنوان یک امت و یک ملت بزرگ در جهان، از منظر مفاهیم قدرت نرم و برندسازی ملّی بر می‌سازد، بررسی می‌کند.
روش‌شناسی پژوهش حاضر یک روش ترکیبی است؛ بدین معنا که از سه چهارچوب مفهومی و رویکردهای مختلف در تحلیل و بررسی مطالب خود بهره می‌گیرد. تجزیه و تحلیل داده‌ها بر مبنای نظریه قدرت نرم جوزف نای، و به طور خاص خوانش  الکساندر ال وو وینگ از این نظریه  صورت گرفته است. برندسازی ملی یکی دیگر از مفاهیم کلیدی روش‌شناختی این جستار است، که با بهره‌گیری از مفاهیم مطرح شده توسط کیت دینی صورت می‌گیرد. همچنین در این مطالعه به‌عنوان یک ابزار رتبه‌بندی جامع از شاخص‌های  برندسازی ملی سیمون انهولت (NBI)، که گزارش‌های سالانه شاخص قدرت نرم جهانی Brand Finance (GSPI)I بر پایۀ آن صورت می‌گیرد، استفاده شده است. این شاخص‌ها قدرت نرم و برند ملی یک کشور را در چشم‌انداز جهانی اندازه‌گیری می‌کنند.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که ترکیه، ایران، امارات متحده عربی و عربستان سعودی بازیگران کلیدی ترویج هنر معاصر اسلامی در منطقه هستند و از پتانسیل‌های این هنر برای تقویت قدرت نرم و برندسازی ملی خود در گفتمان‌های مختلف بهره می‌برند. توسعۀ هنر معاصر اسلامی، می‌تواند کلیشه‌ها و تصورات غلط در مورد اسلام و پیروان آن را بازآرایی کند و درک  عمیق‌تری از فرهنگ متنوع و پر جنب‌و‌جوش جهان اسلام عرضه نماید. از سوی دیگر، رویکردهای انتقادی، که هستۀ اصلی هنر معاصر است، می‌تواند قدرت نرم ملت‌ها را در دیپلماسی فرهنگی بر پایۀ سبک زندگی مردم یک ملت به چالش بکشد. همانطور که جهان به طور فزاینده‌ای به هم پیوسته‌تر می‌شود، نقش هنر معاصر اسلامی در فضاهای دیپلماسی عمومی و برندسازی ملی نه تنها رشد خواهد کرد بلکه ابزاری موثر و مهم  در شکل دادن به ادراکات جهانی و تقویت تبادل فرهنگی در سال‌های آینده از منطقه خاورمیانه خواهد بود.
واژه‌های کلیدی: هنر معاصر اسلامی، قدرت نرم، برندسازی ملت، دیپلماسی فرهنگی و هنر، خاورمیانه.
متن کامل [PDF 327 kb]   (72 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/24 | پذیرش: 1402/7/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdi M. Diplomatic and Nation Branding Capacities of Contemporary Islamic Art in the Middle Eastc. پژوهشنامه 2023; 2 (6) :99-117
URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-129-fa.html

یزدی میثم. ظرفیت شناسی دیپلماسی و برندسازی ملی هنر معاصر اسلامی در خاورمیانه. پژوهشنامه فرهنگستان هنر. 1402; 2 (6) :99-117

URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-129-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 6 - ( 7-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه فرهنگستان هنر Pazhouhesh Nameh-e Farhangestan-e Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645