[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 6 - ( 7-1402 ) ::
جلد 2 شماره 6 صفحات 97-71 برگشت به فهرست نسخه ها
معماری: از متن‌بودگی تا ابژه‌شدگی؛ پیکرۀ پژوهش: پل خواجوی اصفهان
احسان وحیدطاری ، سعیده صرّامی
چکیده:   (541 مشاهده)
از دهۀ شصت میلادی که آغاز نشانه‌شناسی معماری است، تقریباً در تمامی مباحثی که به مقولۀ معماری پرداخته شده پرسش ابتدایی این است که آیا معماری به‌عنوان ساخته‌ای کاربردی و برای استفاده، واجد معناهایی فراکاربردی هم هست؟ از دهۀ نود میلادی به بعد، با ظهور نشانه‌معناشناسی عواطف، تحلیل معنای معماری از انحصار بُعد شناختی خارج شد و به بعُد حسی‌عاطفی آن نیز توجه گردید و این مسئله نقطۀ عطفی در نشانه‌معناشناسی معماری محسوب می‌شود. بدین ترتیب، سخن‌گفتن از بُعد حسی‌ادراکی معماری مبتنی بر پدیدارشناسی هرمنوتیک و نظریۀ گفتمان، سبب فرا‌رفتن تحلیل نشانه‌معناشناختی معماری از سطحی صرفاً فرمال شده و بحث از معماری به‌مثابۀ ابژه یعنی واقعیتی مادی در جهان و در بیناکنش با سوژه-تن، اهمیتی دوباره یافته است. بر این اساس، پرسش اصلی این است که تحلیل نشانه‌معناشناختی معماری چگونه می‌تواند از سطح مطالعۀ رمزگانی فراتر رفته و امکان مطالعۀ تجربۀ معنادار ابژه معماری را فراهم سازد. فرضیۀ پژوهش چنین است که مبتنی بر نظریۀ نشانه‌معناشناسی عواطف (بُعد تنشی گفتمان معماری)، می‌توان افق‌های نوینی را به روی مطالعۀ بُعد فرارمزگانی ابژۀ معماری گشود. بر این اساس در این پژوهش ابتدا به متن‌بودگی معماری مبتنی بر رمزگان‌های عملکردی و فراعملکردی پرداخته شده که سازندۀ بُعد شناختی-کنشی گفتمان فضامند هستند. سپس میان ابژه‌بودگی معماری به‌مثابۀ مکانِ ابزاری با ابژه‌شدگی معماری به‌عنوان مکانِ اگزیستانسیال تمایز قائل شده و سرانجام بر محور پل خواجوی اصفهان سعی شده تا نشان داده شود که چگونه کیفیت‌های سازندۀ فضای تنشی در نسبت با دو فراارزش «هماهنگی» و «ضرباهنگ»، امکان تحلیل ابژۀ معماری را فراهم می‌سازند.
واژه‌های کلیدی: ابژه‌بودگی، ابژه‌شدگی، معنای عملکردی، معنای فراعملکردی، فرا ارزش تنشی.
متن کامل [PDF 833 kb]   (360 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/24 | پذیرش: 1402/7/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vahid Tari E, Sarrami S. Architecture: from the being-text to the becoming-object - Case study: Khaju bridge of Isfahan. پژوهشنامه 2023; 2 (6) :71-97
URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-128-fa.html

وحیدطاری احسان، صرّامی سعیده. معماری: از متن‌بودگی تا ابژه‌شدگی؛ پیکرۀ پژوهش: پل خواجوی اصفهان. پژوهشنامه فرهنگستان هنر. 1402; 2 (6) :71-97

URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-128-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 6 - ( 7-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه فرهنگستان هنر Pazhouhesh Nameh-e Farhangestan-e Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710