[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 4 - ( 10-1398 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 27-11 برگشت به فهرست نسخه ها
سازوکار ضرباهنگ کاوی «زیست محیطی» هنری لفور در بیان سینمایی بر اساس با نگاهی به دو فیلم «طبیعت بی جان» و «باد مارا خواهد برد»
رامتین شهبازی
چکیده:   (1823 مشاهده)
سینمای زیست محیطی در حوزه مطالعات نقد زیست محیطی عمر چندان طولانی ندارد. سینمای ایران نیز از این تعریف مستثنی نیست. از همین روی برای رسیدن به تحلیلی ملموس در این زمینه آرای هانری لفور در حوزه دوگونه ضرباهنگ زندگی زیست محیطی بیان شده و در ادامه سعی شده تا با یافتن ارتباط میان این دو ضرباهنگ با عناصر زیباشناختی در یک اثر سینمایی راهی برای تحلیل آثار سینمایی مرتبط با محیط زیست ارائه شود. مقاله حاضر با رجوع به نظریات هنری لوفور در باب زندگی روزمره و ارتباط آن با شرایط زیست محیطی که براساس روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای ، بر اساس روش کیفی و بر اساس ماهیت توصیفی - تحلیلی است به این سئوال پاسخ دهد که سهراب شهید ثالث در فیلم «طبیعت بی جان» و عباس کیارستمی در فیلم سینمایی «باد ما را خواهد برد» چگونه از تقابل میان دو ضرباهنگ مورد نظر لوفور به ایجاد معنا پرداخته و دلالت های نشانه ای زیست محیطی را در این رابطه برجسته می کند؟ به نظر می رسد در فیلم «طبیعت بی جان» ضرباهنگ زیست محیطی به نوعی به ضرباهنگی زیباشناسانه تبدیل شده است و در فیلم «باد ما را خواهد برد»، «محیط زیست» برای تحول شخصیت کارکردی استعاری یافته است. نتیجه اینکه هردو فیلم فرضیه های مطروحه را به اثبات رسانده و ضرباهنگ و شیوه زیست فرهنگی- اجتماعی را راهی برای رسیدن به نگاهی زیباشناسانه قرار داده اند.
واژه‌های کلیدی: سهراب شهیدثالث، سینمای زیست محیطی، عباس کیارستمی هنری لفور.
متن کامل [PDF 703 kb]   (1058 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/17 | پذیرش: 1398/8/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahbazi R. Lefebvre's "environmental" rhythm mining mechanism in cinematic expression based on a look at two movies «The Still Life» & « The Wind Will Carry Us». پژوهشنامه 2019; 2 (4) :11-27
URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-64-fa.html

شهبازی رامتین. سازوکار ضرباهنگ کاوی «زیست محیطی» هنری لفور در بیان سینمایی بر اساس با نگاهی به دو فیلم «طبیعت بی جان» و «باد مارا خواهد برد». پژوهشنامه فرهنگستان هنر. 1398; 2 (4) :11-27

URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-64-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( 10-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه فرهنگستان هنر Pazhouhesh Nameh-e Farhangestan-e Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660