بررسی سازوکار ساختار روایی «شاهرُخ»: تجلی اسطوره فرهنگی «حُر»
|
علی عباسی  |
|
|
چکیده: (1810 مشاهده) |
فیلم مستند «شاهرخ» روایت زندگی شهید شاهرخ ضرغام است. هدف این مقاله، در وهله اول نشان دادن چگونگی کارکرد روایی این فیلم مستند است. سپس، نشان خواهیم داد که چگونه ساختار اسطوره فرهنگی «حُر» در این روایت ظاهر میشود و الگوی این ساختار اسطورهای کدام است. ضمن اینکه به این پرسش خواهیم پرداخت که چرا ابرگفتهپرداز از این نوع ادبی (فیلم-مستند) برای بیان روایت داستان شاهرخ استفاده کرده است؟ و با انتخاب این نوع روایی، به دنبال القای چه باوری بوده است؟ برای پاسخ به این پرسشها، ابتدا نشان خواهیم داد که ابرگفتهپرداز این فیلم مستند از چه ترفندهایی برای تولید معنا سود برده و چگونه نشانههای منفرد را به یک نظام منسجم معنایی تبدیل کرده است که معنایی واحد از آن تولید میشود. در واقع، میخواهیم نشان دهیم که ابرگفتهپرداز چگونه به ابرگفتهخوان این فیلم «میباوراند» که واقعیت این است و نه چیز دیگر. |
|
واژههای کلیدی: ابرگفتهپرداز، ابرگفتهخوان، مربع معنایی، اسطوره حُر، موقعیتهای روایی، پیرنگ. |
|
متن کامل [PDF 762 kb]
(645 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/2/16 | پذیرش: 1398/3/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|