[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 12 - ( 1-1404 ) ::
جلد 2 شماره 12 صفحات 47-23 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی نقش هژمونیک دولت در شکل‌دهی به برنامه‌های درسی هنر در ایران
علیرضا مرادی
گروه مطالعات فرهنگی مؤسسۀ مطالعات اجتماعی-فرهنگی وزارت علوم
چکیده:   (7 مشاهده)
این مقاله به مطالعۀ نقش دولت در تدوین و بازنگری برنامه‌های درسی هنر در نظام آموزش عالی ایران می‌پردازد. مسئله مورد تمرکز این بود که نهادهای مرتبط با برنام ه­ریزی درسی و چارچوب‌های قانونی، چگونه بر برنامه‌های درسی کنترل و نظارت اعمال می‌کنند. پرسش­ها شامل میزان کنترل دولت، محدودیت تنوع و نوآوری ناشی از مداخله­ های فکری-ارزشی، و تأثیر سیاست‌ها بر نیازهای ذی‌نفعان برنامه­ ها بود. هدف، تحلیل انتقادی سازوکارهای کنترل دولتی و پیامدهای آن بر خلاقیت و انعطاف­پذیری برنامه ­های درسی بود. چارچوب نظری با استفاده از دیدگاه­ های مایکل اپل و آنتونیو گرامشی و مفاهیم «بازتولید فرهنگی» و «هژمونی» طراحی شد. این مطالعه با رویکردی کیفی و روش توصیفی-تحلیلی انجام شد. داده‌ها از منابع اولیه (اسناد رسمی، صورت‌جلسه‌ها، گزارش‌های دوره‌ای، آیین‌نامه‌ها) و ثانویه (مطالعات موردی و بررسی‌های منتشرشده) گردآوری شدند و با تکیه بر نظریه ­های انتقادی؛ روابط قدرت، ابعاد بازتولید فرهنگی و چگونگیِ نظارت و کنترلِ آن در نظام برنامه ­ریزی درسی تحلیل شد. . در نهایت، پژوهش بر این نکته تأکید می‌کند که نظام برنامه‌ریزی درسی هنر، علی‌رغم اهداف بلندمدت فرهنگی و آموزشی، به‌عنوان ابزاری برای تقویت هویت گفتمانی و حفظ نظم سیاسی عمل می‌کند؛ لذا اصلاحات ساختاری به منظورِ افزایش مشارکت دانشگاهیان و ایجاد فضای نوآوری امری ضروری به شمار می‌آید.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، بازتولید فرهنگی، برنامه‌ریزی درسی هنر، مداخله دولتی، هژمونی.
متن کامل [PDF 775 kb]   (5 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/7/8 | پذیرش: 1404/7/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi A. Problematizing the State's Hegemonic Influence in the Structuring of Art Curricula in Iran. پژوهشنامه 2025; 2 (12) :23-47
URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-191-fa.html

مرادی علیرضا. واکاوی نقش هژمونیک دولت در شکل‌دهی به برنامه‌های درسی هنر در ایران. پژوهشنامه فرهنگستان هنر. 1404; 2 (12) :23-47

URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-191-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 12 - ( 1-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه فرهنگستان هنر Pazhouhesh Nameh-e Farhangestan-e Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4722