[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 11 - ( 12-1403 ) ::
جلد 2 شماره 11 صفحات 32-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و تحلیل شرایط ظهور امپرسیونیسم انتزاعی در عرصه هنر نقاشی (مکتب نیویورک: از 1940م تا به امروز)
جلال‌الدین سلطان کاشفی
استاد دانشکدۀ هنر های تجسمی، گروه آموزشی نقاشی، دانشگاه هنر تهران، ایران
چکیده:   (205 مشاهده)
 
درسال 1940م - به طور همزمان- دوجنبش در نیویورک به وجود می آید که اولین جنبش را « اِکسپرسیونیسمِ انتزاعی» و شاخه های آن رانقاشی کُنشی یا ژِستورال (نقاشی اطواری) و یا انتزاعِ تغزلی می نامند و دومین جنبش را « امپرسیونیسمِ انتزاعی» دریافت گرایی و یا برداشت گرایی تجریدی می خوانند، جنبش هایی که با سود جستن از دست آوردهای سبک امپرسیونیسم و اکسپرسیونیسم و درآمیختن آنها با هنر انتزاعی شکل می گیرند. در واقع این دو جنبش، پس از چندی، به هنرهایی بین المللی تبدیل می شوند و در دیگر نقاط جهان نیز مورد توجه هنرمندان قرار میگیرند. هدف از نگارش این مقاله راه یافتن به تفکرات نقاشانی است که در بُرهه از زمان به نفی هنرهای گذشته می پردازند و جویای مکتبی سراپا نوین، زیر چتر سبکی به نام« امپرسیونیسمِ انتزاعی» می گردند. سعی بر آنست تا به این سئوال پاسخ داده شود که چه عواملی سبب بروز و ظهور ( امپرسیونیسمِ ) در آن دیار می شوند؟ به عنوان نتیجه این پژوهش می توان چنین اظهار نمود که در نیویورک، نه تنها  سبک های گذشته هنرمندان آن دیار را خسته و بیزار کرده بود، بلکه دیدگاخخای نقاشان پیشتاز که از تکرار آثارگذشته پرهیز می نمودند سبب شکل گیری جنبش های یاد شده می گردد. در واقع این دو مکتب باعث مطرخ شدن آن سامان،به عنوان پایتخت هنر و  به اوج رسیدن مدرنیسم محسوب می شود. از آن رو که در مورد .اکسپرسیونیسم انتزاعی مولفین بسیاری مطالب ارزشمندی نگاشته اند
 
واژه‌های کلیدی: امپرسیونیسمِ انتزاعی، مکتبِ نیویورک، ریچارد وارِن پوسِت-دارت، میلتون رِسنیک، کارولین رائو.
متن کامل [PDF 1913 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/1/26 | پذیرش: 1403/10/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltan Kashefi J. Investigation and analysis of the emergence of abstract Impressionism in the art of painting (New York School:1940 to the present). پژوهشنامه 2025; 2 (11) :7-32
URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-176-fa.html

سلطان کاشفی جلال‌الدین. بررسی و تحلیل شرایط ظهور امپرسیونیسم انتزاعی در عرصه هنر نقاشی (مکتب نیویورک: از 1940م تا به امروز). پژوهشنامه فرهنگستان هنر. 1403; 2 (11) :7-32

URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-176-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 11 - ( 12-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه فرهنگستان هنر Pazhouhesh Nameh-e Farhangestan-e Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710