[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 5 - ( 1-1399 ) ::
جلد 2 شماره 5 صفحات 104-91 برگشت به فهرست نسخه ها
فرایند روایی شکل‌گیری معنا با مدد از سیر در زمان در تابلوهای «یارا تسلط»، «ملک‌الکلام»، «سجده» و «بطلان» اثر جواد بیاد
احمدرضا توجهی فینی
چکیده:   (1740 مشاهده)
نشانه-معناشناسی بعضاً در پی آن است تا ارتباط بین نشانه‌های دلالت‌مند یک اثر را دستورمند کند و از این طریق گزارشی از روایتی که در پیشِ‌رو دارد ارائه دهد و معنا را از عمق متن با مدد از نشانه‌های ظاهری استخراج کند. مربع معنایی که به کمک تضاد‌های عناصر اصلی و معناساز یک اثر هنری - چه در قالب یک متن ادبی چه در قالب یک فیلم یا نقاشی - ترسیم می‌شود ابزار بسیار خوبی برای بررسی شکل‌گیری فرایند معنا می‌باشد. آنچه در آثار جواد بیاد بسیار به چشم می‌خورد، وجود سیر زمانی در آثار اوستو به نظر می‌رسد همواره با کمک گرفتن از این سیر زمانی سعی کرده است مفاهیمی را گسترش دهد که در ذهن می‌پروراند. آثاری که برای تحلیل در این مقاله استفاده شده‌اند علاوه بر این‌که از آثار فروخته‌شده این هنرمند است، به نظر می‌رسد از مهم‌ترین تابلو‌های این نقاش می‌باشد که دارای «ویژگی‌های شکل‌گیری معنا با مدد از سیر در زمان» ‌است. در سیر پژوهش به چگونگی تولید معنا از تضاد‌های میان جنگ در سیر زمان و صلح در زمان معاصر پرداخته‌ شده‌ است و همچنین در قالب مربع معنایی استفاده کردن از رنگ‌ها برای شکل‌گیری مفهوم مد نظر هنرمند توجیه نشانه‌-معناشناسیک شده‌است. در پایان می‌توان به این نتیجه‌‌گیری رسید: تفکر خالق این آثار، مبنی بر حرکت از جنگ اندیشه‌های قومی و مذهبی به سمت آرامش درونی انسان است که با مدد از عناصری نظیر امنیت، مطالعه، عشق و از همه مهم‌تر دین به دست‌ خواهد آمد. در واقع، این آثار به کمک نشانه-معناشناسی به‌صورت روش‌مند به یک روایت داستانی تبدیل شده‌است که معنایش در سیر زمانی شکل می‌گیرد و به کمک مربع معنایی می‌توان به ابعادی از کلام آن پی‌برد.
واژه‌های کلیدی: نشانه-معناشناسی، مربع معنایی، سیر زمانی، جنگ، آرامش، صلح.
متن کامل [PDF 825 kb]   (1515 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/25 | پذیرش: 1398/12/12
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

TavajjohiFini A. The Narrative Process of Forming Meaning Using Time Travelling in Yara Tasallot, Malek al-Kalam, Sajdah and Botlan by the Painter JavadBayad. پژوهشنامه 2020; 2 (5) :91-104
URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-85-fa.html

توجهی فینی احمدرضا. فرایند روایی شکل‌گیری معنا با مدد از سیر در زمان در تابلوهای «یارا تسلط»، «ملک‌الکلام»، «سجده» و «بطلان» اثر جواد بیاد. پژوهشنامه فرهنگستان هنر. 1399; 2 (5) :91-104

URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-85-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 5 - ( 1-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه فرهنگستان هنر Pazhouhesh Nameh-e Farhangestan-e Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645