[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 4 - ( 10-1398 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 117-95 برگشت به فهرست نسخه ها
سیر تحول اکوبرندینگ: از اکولیبلینگ تا اکودیزاینینگ
مائده حسینی کومله 1، شهریار شکرپور
چکیده:   (1711 مشاهده)
مفهوم اکوبرندینگ از زمان تولد تا اکنون گسترش یافته و دامنه‌‌ای وسیع‌تر از فعالیت‌های زیست‌محیطی برندها را در بر گرفته است. یکی از مراحل ایجاد اکوبرند، طراحی هویت بصری آن است. با وجود ورود مفهوم پایداری به حوزه دیزاین و پیدایش گرافیک دیزاین پایدار، طراحی هویت بصری پایدار و اکودیزاین بصری یک اکوبرند پدیده‌ای نوظهور است که هم‌راستا بودن یک برند با اهداف زیست‌محیطی آن را تا حد بسیار بالایی ارتقا بخشیده است. پرداختن به چیستی مفهوم اکوبرندینگ و حوزه‌های تحت پوشش آن در دوره‌های مختلف از آغاز تا اکنون و چگونگی راهکارهای طراحی پایدار هویت بصری برند، هدف اصلی این پژوهش قرار گرفته‌ است. علاوه بر آشنایی با مفهوم و تاریخچه اکوبرندینگ و توسعه مفهوم آن در سال‌های اخیر که با رویکردی تاریخی به آن پرداخته شده، بررسی دیزاین پایدار هویت بصری و ایجاد اکوبرندینگ با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی نیز انجام گرفته و همچنین اولین نمونه اکوبرندینگ خلق‌شده و راهکارهای مورد استفاده در طراحی آن معرفی شده است. یافته‌ها حاکی از آن است که در طراحی هویت بصری پایدار برند تلاش می‌شود تا از میزان جوهر، کاغذ و انرژی مصرفی و همچنین حجم فایل‌های دیجیتالی کاسته شود. در نتیجه میزان اثرات زیست‌محیطی و هزینه‌های اقتصادی یک برند از طریق طراحی پایدار به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. بنابراین در روند طراحی، محیط ‌زیست و ضرورت توجه به سلامت آن، در کنار عوامل و ملاحظات دیگر مورد توجه برخی طراحان است و عمومیت یافتن آن در میان جامعه طراحان، در خور اهمیت است.
واژه‌های کلیدی: اکوبرندینگ، اکودیزاین، هویت بصری پایدار، دیزاین پایدار، برند پایدار، برند سبز.
متن کامل [PDF 1057 kb]   (1042 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/14 | پذیرش: 1398/9/13
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini Komeleh M, Shokrpour S. The Evolution of Eco-Branding: from Eco-Labelling to Eco-Designing. پژوهشنامه 2019; 2 (4) :95-117
URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-63-fa.html

حسینی کومله مائده، شکرپور شهریار. سیر تحول اکوبرندینگ: از اکولیبلینگ تا اکودیزاینینگ. پژوهشنامه فرهنگستان هنر. 1398; 2 (4) :95-117

URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-63-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( 10-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه فرهنگستان هنر Pazhouhesh Nameh-e Farhangestan-e Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645