1- دانشگاه الزهرا 2- فرهنگستان هنر 3- دانشگاه هنر تبریز
چکیده: (7 مشاهده)
انسان ها بوسیله بدن است که خود و جهان پیرامون آن را درک می کنند. سابقه زبان بدن با تاریخ عکاسی پیوند دارد. این مقاله با رویکرد نظری" بدنمندی" مرلوپونتی، و با روش تحلیل محتوای توصیفی به آثار عکاس برجسته آمریکایی، آنی لیبوویتز می پردازد. از این روی با مطالعه بر روی پرتره های موجود در کتاب ایشان، به چگونگی مفاهیم گنجانده شده و الگوهای زبان بدن آنان پرداخته می شود. پژوهش حاضر با منابع کتابخانه ای و مطالعه موردی بر روی عکس های موجود در کتاب آنی لیبوویتز، با انتخاب هدفمند پرتره ها صورت گرفته است. نتیجه حاصل از تحلیل پرتره ها نشان می دهد که؛ لیبووتز فقط از یک پایه یا تنظیمات برای انتقال شخصیت استفاده کرده و آن هم در معرض قرار گرفتن بدن های متعدد و تاکید بر حالات آنان در پرتره هایش است. وجود سه المان رهاشدگی، تصادفی بودن و یک بدن در محیط های مختلف، منجمله شخصی ترین مکان انسانی، ویژگی های پرتره هایش را تشکیل می دهد. در مورد آشکار شدن شخصیت، به نظر میرسد اکثر سوژههای معروف او در حال تکرار ژستهای مرتبط با شهرتشان شکار شدهاند.
Chupan S, Makkinejad M, Alikhani P. Body Language in Environmental Portrait Photography from the Perspective of Merleau-Ponty's Embodiedness; Case Study: Annie Leibovitz's Portraits. پژوهشنامه 2025; 2 (12) :101-112 URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-180-fa.html
چوپان سیران، مکی نژاد مهدی، علیخانی پریسا. زبان بدن در عکاسی پرتره محیطی از منظر بدنمندی مرلوپونتی؛ مطالعه موردی: پرتره های آنی لیبوویتز. پژوهشنامه فرهنگستان هنر. 1404; 2 (12) :101-112