پژوهش حاضر به مجموعههای نمایشی تلویزیون به عنوان یکی از مهمترین و محبوبترین گونههای رسانهای پرداخته و آن را به انواع درامهای مرتبط با مسائل اجتماعی و فرهنگی تقسیمبندی کرده است. گونهای از این مجموعهها که بیشتر تمرکز درونمایه آنها معطوف به نیازها و علایق جوانان و نوجوانان شده است، درام نوجوانان نام دارد. این مجموعهها دارای شخصیتهای اصلی مشابه، مخاطب هدف یکسان و همچنین مضامین، کارکردها و مناظر بصری مشترک هستند. بر این اساس، مقاله حاضر با بهکارگیری روش تحلیل کیفی هدفمند و مقولهبندی توصیفی استنباطی با هدف تبیین مؤلفههای ژانر درام نوجوانان و تلخیص بهترین ویژگیهای آن، از دادههای تصویری در چهار سریال (دو عنوان ایرانی و دو عنوان خارجی) با نامهای «عجیبها و غریبها»، «تپه تکدرخت»، «بچههای مدرسه همت» و «خط قرمز» بهره برده و با بحث و تجزیه و تحلیل دادهها به این نتیجه رسیده است که علیرغم تولیدات کم این ژانر در تلویزیون ایران، مؤلفههای موجود در گونه درام نوجوانان با ایجاد تأثیرات عمیق بر مسائل اجتماعی مرتبط با حوزه فرهنگ، جامعه و روانشناختی جوانان، مشکلات و معضلات اجتماعی آنان را به تصویر کشیده، موجب ارتباط عمیقتر آنان با مسائل واقعی جامعه شده، و شرایط درونی و بیرونی را جهت اخذ تصمیمگیرهای منطقیتر مطابق با زیرساختهای فرهنگی و اجتماعی جامعه برای جوانان ترسیم میکند.
Rajabzadeh Tahmasbi A, Hosseynzadeh Hosseyni S M, Jalilvand Khosravi M. Explanation of the Components of the Teen Drama Genre in Television Series (Case of Study: "Kids of Hemmat School", "Red Line", Freaks and Geeks" and "One Tree Hill"). پژوهشنامه 2025; 2 (12) :49-75 URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-167-fa.html
رجبزاده طهماسبی علی، حسینزاده حسینی سیدمهدی، جلیلوند خسروی مسعود. تبیین مولفههای ژانر درام نوجوانان در مجموعههای تلویزیونی (مورد مطالعه: بچههای مدرسه همت، خط قرمز، عجیبها و غریبها و تپه تکدرخت). پژوهشنامه فرهنگستان هنر. 1404; 2 (12) :49-75