نمادپردازی بهشت نور در طومارنگاره چینی مانوی
|
مریم احمدپور  |
|
|
چکیده: (95 مشاهده) |
نگارگر نور ایران باستان، برای تحقق رسالت خود از روشی شگرف و اعجابانگیز بهره جسته است؛ روشی که در قلب آن نگارگری و چهرهپردازی جلوهگر میشود. روایتهای گوناگون نشان میدهند که مانی، آموزههای عمیق خود را از طریق نقاشیهایی قابل فهم برای عموم مردم، به تصویر میکشید. مطالعه آثار مصور، بهویژه نگارههای تعلیمی مانوی که در جنوبشرقی چین کشف شدهاند، به طرز قابل توجهی دگرگونی شگرفی در عرصه هنر مانوی ایجاد کرده است. در میان دَه طومار نقاشی کشفشده، کیهاننگاره چینی مانوی به عنوان مهمترین و باشکوهترین اثر شناخته میشود که اجزای کیهانی را از منظر کیش مانوی به تصویر میکشد. این کیهاننگاره بهخوبی معانی عمیق و ساختار کیهانی تفکر مانوی را نمایان میسازد و میتواند به عنوان منبعی معتبر، برای فهم بهتر اصول دینی و جهانشناختی این کیش مورد استفاده قرار گیرد. مقاله حاضر به بازنگری و تحلیل گزیدهای از پژوهشهای انجامشده در این حوزه میپردازد و بهویژه بر نماد «بهشت روشنی» در طومارنگاره چینی مانوی تمرکز میکند. این نماد، نمایانگر تأثیر متقابل میان هنر و اندیشههای دینی در فرهنگ مانوی است و میتواند چراغی باشد برای درک بهتر ساختار کیش و جهانبینی مانویان. بدین ترتیب، این تحلیلها میتوانند به شناخت عمیقتری از ابعاد مختلف این کیش و تأثیرات آن بر هنر و اندیشه در تاریخ بشر کمک کنند.
|
|
واژههای کلیدی: کیهاننگاره چینی مانوی، کیهانزایی، بهشت نور |
|
متن کامل [PDF 1308 kb]
(65 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/6 | پذیرش: 1403/11/17
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|