فرهنگ تصویر جهانیِ ژانر "پیهتا" در صحنۀ نقاشی معاصر ایران با رویکرد تراژیک نورتروپ فِرای
|
شیما فهیما  |
دانشگاه تهران |
|
چکیده: (92 مشاهده) |
پیهتا به عنوان یک موضوع مذهبی در هنر، تصویر میشود و بر مضمون احساسات مادریِ مریم نسبت به عیسی و غم و اندوه او تمرکز دارد. نقطۀ اوج این ژانر هنری که سبقۀ تاریخی عمیق دارد، مربوط به دورۀ رنسانس و مجسمۀ مرمرین میکلانژ در واتیکان رم است. در طول تاریخ، تفسیرهای مختلفی از این پیهتای اصلی ارائه شده و هدف مقاله، پیگیری تداوم این سنت تصویری، تکثیر و بازآفرینیِ مجدد آن در هنر معاصر جهان است و این ژانر، وسیلهای برای پرداختن به مسائل تراژیک کنونی در جوامع، فرض شده است. پرسش تحقیق بر محور چرایی و چگونگیِ ظهور پیهتا در صحنۀ نقاشی معاصر ایران قرار دارد و دیگر اینکه؛ آیا میتوان رویکرد نظری نورتروپ فِرای، در ژانر تراژدی ادبی را، قابل تعمیم به ژانر هنری پیهتا در نظر گرفت؟ روش تحقیق، توصیفی _ تحلیلی بوده و شیوۀ گردآوری اطلاعات با ترجمه و ارجاع به مأخذ اصلیِ متنی و تصویری انجام پذیرفته است.
بنابر نتیجه؛ نقاشان معاصر ایرانی با رویکرد به این فرهنگ تصویریِ جهانی و پیوند آن با فرهنگ بومی، ژانری خلق کردهاند که به بازتعریف معنای پیهتا، در پارادایم هنر انقلاب و جنگ میپردازد. این آثار همزمان، موضوعات تراژیک مذهبی، کربلا و معراج قهرمان شهید و مضامین اجتماعیِ سوگ "مادر وطن" و آسیبپذیریِ انسانی را نشان میدهند. نظریۀ روایت پاییز یا گونۀ ادبی تراژیک در ادبیات، نزد فِرای، در نقاشی ژانر پیهتا، به ویژه پیهتاهای معاصر ایران، قابل بازشناسی و معادله است و اشتراکاتی در روایت ایزد رستاخیز یافته و مضمون سوگواری میان آنها وجود دارد.
|
|
واژههای کلیدی: ژانر پیهتا، میکلانژ، نقاشی معاصر، ژانر تراژیک، نورتروپ فرای |
|
متن کامل [PDF 3617 kb]
(62 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/24 | پذیرش: 1403/11/17
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|