[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 10 - ( 9-1403 ) ::
جلد 2 شماره 10 صفحات 84-59 برگشت به فهرست نسخه ها
فرهنگ تصویر جهانیِ ژانر "پیه‌تا" در صحنۀ نقاشی معاصر ایران با رویکرد تراژیک نورتروپ فِرای
شیما فهیما
دانشگاه تهران
چکیده:   (92 مشاهده)

 پیه‌تا به عنوان یک موضوع مذهبی در هنر، تصویر می‌شود و بر مضمون احساسات مادریِ مریم نسبت به عیسی و غم و اندوه او تمرکز دارد. نقطۀ اوج این ژانر هنری که سبقۀ تاریخی عمیق دارد، مربوط به دورۀ رنسانس و مجسمۀ مرمرین میکلانژ در واتیکان رم است. در طول تاریخ، تفسیرهای مختلفی از این پیه‌تای اصلی ارائه شده و هدف مقاله، پی­گیری تداوم این سنت تصویری، تکثیر و بازآفرینیِ مجدد آن در هنر معاصر جهان است و این ژانر، وسیله­‌ای برای پرداختن به مسائل تراژیک کنونی در جوامع، فرض شده است. پرسش تحقیق بر محور چرایی و چگونگیِ ظهور پیه‌­تا در صحنۀ نقاشی معاصر ایران قرار دارد و دیگر اینکه؛ آیا می­‌توان رویکرد نظری نورتروپ فِرای، در ژانر تراژدی ادبی را، قابل تعمیم به ژانر هنری پیه‌­تا در نظر گرفت؟ روش تحقیق، توصیفی _ تحلیلی بوده و شیوۀ گردآوری اطلاعات با ترجمه و ارجاع به مأخذ اصلیِ متنی و تصویری انجام پذیرفته است.
بنابر نتیجه؛ نقاشان معاصر ایرانی با رویکرد به این فرهنگ تصویریِ جهانی و پیوند آن با فرهنگ بومی، ژانری خلق کرده‌اند که به بازتعریف معنای پیه‌تا، در پارادایم هنر انقلاب و جنگ می‌پردازد. این آثار هم­زمان، موضوعات تراژیک مذهبی، کربلا و معراج قهرمان شهید و مضامین اجتماعیِ سوگ "مادر وطن" و آسیب‌­پذیریِ انسانی را نشان می­‌دهند. نظریۀ روایت پاییز یا گونۀ ادبی تراژیک در ادبیات، نزد فِرای، در نقاشی ژانر پیه‌­تا، به ویژه پیه­‌تاهای معاصر ایران، قابل بازشناسی و معادله است و اشتراکاتی در روایت ایزد رستاخیز یافته و مضمون سوگواری میان آن­ها وجود دارد.

 

واژه‌های کلیدی: ژانر پیه‌تا، میکلانژ، نقاشی معاصر، ژانر تراژیک، نورتروپ فرای
متن کامل [PDF 3617 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/24 | پذیرش: 1403/11/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fahima S. The Global Visual Culture of the "Pietà" Genre in Contemporary Iranian Painting Stage with a Tragic Approach Based on Northrop Frye. پژوهشنامه 2024; 2 (10) :59-84
URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-156-fa.html

فهیما شیما. فرهنگ تصویر جهانیِ ژانر "پیه‌تا" در صحنۀ نقاشی معاصر ایران با رویکرد تراژیک نورتروپ فِرای. پژوهشنامه فرهنگستان هنر. 1403; 2 (10) :59-84

URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-156-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 10 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه فرهنگستان هنر Pazhouhesh Nameh-e Farhangestan-e Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4679