روایتشناسی «شیار 143» اثر نرگس آبیار سیالیت در چینش روایی و زاویهدید (نگاه و زاویهدید زنانه به دفاع مقدس)
|
علی عباسی |
|
|
چکیده: (69 مشاهده) |
این مقاله تلاش دارد با استفاده از یکی از رویکردهای علمی در حوزه روایتشناسی (مکتب پاریس: گِرمَس، کورتز، فونتنی و ...) خوانشی بر عنصر پیرنگ و سطوحروایی در فیلم «شیار 143» اثر نرگس آبیار داشتهباشد. بر این باوریم که یکی از اصولی که باعث میشود انسجام معنایی و انسجام شکلی یک اثر ادبی خدشهدار و یا زیبا شود، و همچنین رابطه بین عناصر تشکیلدهنده روایت با یکدیگر ناهماهنگ شود، مربوط به عنصر پیرنگ است که در ژرف ساخت هر روایتی وجوددارد. و زیبایی اثر هنری وابسته به پیرنگ درست روایت است. براین اساس، باید گفت که بین اندیشه و ساختار، از یک سو، و ساختار و زیبائی از سویی دیگر، رابطهای مستقیم وجود دارد. سعی برآنست تا این روابط در فیلم «شیار 143» مورد بررسیقرار گیرد. هدف از این مقاله چگونگی تولید معنا و بررسی چینشهای روایی ساختار فیلم «شیار 143» و تحلیل نطام روایی این فیلمنامه است تا خوانشی روایت شناسانه از فیلم داشته باشیم. |
|
واژههای کلیدی: روایت، زاویهدید، نیروی تخریبکننده، نیروی ساماندهنده، سکانس آرایی، تکثر سطوح روایی. |
|
متن کامل [PDF 3580 kb]
(63 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/6/29 | پذیرش: 1403/6/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|