عناصر بصری در عنوانهای مذهب: بررسی تکه قطعه مانوی MIK III 4970 c recto & verso
|
سونیا میرزایی  |
|
|
چکیده: (149 مشاهده) |
عنوان در ادبیات نسخهشناسی یکی از پیرامتنهاست و صحنه مواجهه خواننده با اثر ادبی را روشن میکند. عنوان یک اثر به شکلی چشمگیر بر شیوه درک مخاطب از معنا و مفهوم آن تأثیر می گذارد. نقش عنوان در انتقال مفهوم و تعیین چارچوب کلی اثر، در دستنوشتههای مانوی مایه ژرفاندیشی است. بهویژه، عنوانهایی که با معیارهای بصری و جلوههای زیباشناسانه قطعات مانوی را آراستهاند. اهمیت این عنوانهای زیباشده، که خطنگاری شدهاند، بستگی کامل به چگونگی شناخت دو ویژگی عناصر و کیفیتهای بصری دارد؛ ویژگیهایی که الفبای تجسمی و عوامل بنیادی در آفرینش عنوانها در نسخههای مانوی هستند. چونکه بازشناسی عناصر پایه نخستین مرحله شناخت معیارهای بصری در پیرامتن عنوان زیباشده است، نوشتار حاضر، سه عنصر بصری پایه؛ یعنی، نقطه، خط و رنگ در عنوان پشت و روی قطعهMIK III 4970 c ، به عنوان آستانه ورود به متن اصلی، بررسی و آنگاه نتایج با هم مقایسه میکند. از کاربست این نوع بررسی، این نتایج حاصل شده که پیرامتن عنوان متن از نمایش استادکاری هنرمند مانوی فراتر رفته و پیوندی ناگسستنی با متن برقرار کرده است. در اینجا، نقطه اصلیترین عنصر بصری سازنده عناصر است. بر این اساس، عنوان نسخه مانوی را میتوان با تأکید بر مفاهیم زیبایی، زبانی و محتوایی، یک ساختار منسجم در نسخهشناسی قطعات مانوی دانست.
|
|
واژههای کلیدی: نسخهشناسی، قطعات مانوی، عنوانهای مُذَهّب، عناصر بصری، پیرامت |
|
متن کامل [PDF 7677 kb]
(139 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/6/27 | پذیرش: 1403/6/29
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|