[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 8 - ( 3-1403 ) ::
جلد 2 شماره 8 صفحات 105-89 برگشت به فهرست نسخه ها
دگرگونگی جایگشتی کاخ خورنق بهزاد در نقاشی معاصر
منیژه کنگرانی
فرهنگستان هنر
چکیده:   (46 مشاهده)
نقاشــان پستمدرن اغلب با رجوع به متنهای ادبی و هنری پیشین و برگرفتگی و واسازی آنها، به آفرینشهای نوین اهتمام می ورزند. این بیشمتنها که در گفتمانهای مختلف خلق شدهاند میتوانند بسیار شبیه و نزدیک به پیش متن یا مرجع، یا از آن متفاوت باشند و فقط ارجاعی به عنوان یا عنصری از پیشمتن بوده و معانی بدیعی را متبادر کنند. یکی از مهمترین منابع الهام و اقتباس نقاشان معاصر ایرانی، نگارگری است؛ هنرمند معاصر با رجوع به این آثار گاه به تجلیل و گاه به واسازی و نقد هنر گذشته میپردازد. چنین ارجاعی هم موجب پیوستگی متن پیشین و معاصر میشود و هم مضامین و سنتهای هنری و هویتی را منتقل میکند. این نوشتار به روش توصیفی-تحلیلی و با جمعآوری دادههای برگرفته از منابع اسنادی و تصویری، تکثیر در زمان، نگارۀ کاخ خورنق بهزاد را در نقاشــی معاصر بررسی کرده و تدابیر و تجارب هنرمندان در این برگرفتگی را تحلیل خواهد کرد و به این پرسشها میپردازد: این برگرفتگیها از چه سازوکاری برخوردار است و چه تغییرات شکلی و فرمیای در آنها به وجود آمده و این تغییرات چگونه معنای جدید تولید کردهاند؟ برای این منظور از گونهشناسی بیشمتنی ژنت بهره گرفته و در نهایت نشان داده ّت آن و توجه به دادههای همزمانی و میشود که هنرمندان در مواجهه و برگرفتگی از یک نگارۀ واحد با تغییر در کیفیت و کمی درزمانی، مسائل و دغدغه ها و جهانبینی خود را در نظام دیداری جدید بازتاب میدهند.
واژه‌های کلیدی: یش متنیت، تراگونگی، جایگشت، پارودی، کاخ خورنق، نقاشی معاصر
متن کامل [PDF 2152 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/27 | پذیرش: 1403/6/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kangarani M. Transformation of Transposition in Behzād’s The Khawarnaq Castle in Contemporary Painting. پژوهشنامه 2024; 2 (8) :89-105
URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-144-fa.html

کنگرانی منیژه. دگرگونگی جایگشتی کاخ خورنق بهزاد در نقاشی معاصر. پژوهشنامه فرهنگستان هنر. 1403; 2 (8) :89-105

URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-144-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 8 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه فرهنگستان هنر Pazhouhesh Nameh-e Farhangestan-e Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660