[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 7 - ( 12-1402 ) ::
جلد 2 شماره 7 صفحات 49-31 برگشت به فهرست نسخه ها
اقتباس از مکاتب نگارگری ایرانی در تصویرسازی کتاب کودک با موضوع قصه‌هایی از شاهنامه
مریم ساکی‌زاده
چکیده:   (102 مشاهده)
برخی از هنرمندان تصویرگر کتاب برای اثرگذاری هرچه بیشتر روایات بصری مصورهای خود بر مخاطبین و نیز متناسب‌سازی با موضوع کتاب، به روشِ اقتباس از آثار و مکاتب فاخر هنری گذشته دست به خلق اثر می‌زنند. نقاشی ایرانی به‌عنوان یکی از زیباترین جلوه‌های فرهنگ ایرانی-اسلامی، منبع اقتباس ارزشمندی برای تصویرگران معاصر کتاب کودک بوده است. هدف از پژوهش حاضر، شناخت رویکرد و شیوۀ اقتباس تصویرگرانِ کتاب کودک از نگارگری ایرانی و یافتن رابطۀ بینامتنی میان آثار و مکاتب نقاشی ایرانی با توجه به جایگاه اقتباس در نگرش پست‌مدرن است. بدین منظور، 15 کتاب معاصر کودک با مضمون قصه‌هایی از شاهنامه که در مصورسازی‌های آن‌ها از نگارگری ایرانی اقتباس‌ شده، انتخاب گردید. همچنین این مقاله درصدد پاسخ به این پرسش‌هاست: شیوۀ اقتباس در این آثار چگونه بوده است؟ هنرمندان این آثار از کدام مکاتب نگارگری ایرانی اقتباس کرده‌اند؟ این تحقیق به روش توصیفی انجام گرفته و اطلاعات به‌صورت کتابخانه‌ای گردآوری شده است. ارزیابی نمونه‌ها نشان داد که تصویرگران با برگرفتگی و اثرپذیری از نقاشی‌های پیشین و اعمال تغییر در آثار گذشته متناسب با محتوی و موضوع کتاب، با شیوۀ بیان هنری خود به خلق اثر پرداخته‌اند و در این راستا از سه شیوۀ کلاژ، طراحی با اقتباس از یک اثر یا آثار یک مکتب خاص و اقتباس از نقش‌مایه‌ها یا ویژگی‌های کلی نقاشی ایرانی استفاده کردند. هنرمندان در اقتباس از مکاتب نگارگری برای کودک معاصر، خود را محدود به هنر دورۀ خاصی نکردند و در میان آثار اقتباس از نقاشی‌های دورۀ سلجوقی، مکتب تبریز اول، هرات، شیراز دورۀ ترکمانان، تبریز دوم، مکتب اصفهان تا نقاشی‌ها و چاپ‌های سنگی عصر قاجار دیده می‌شود.

 
واژه‌های کلیدی: نگارگری ایرانی، اقتباس، تصویرسازی کتاب کودک، شاهنامه
متن کامل [PDF 2255 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/12/26 | پذیرش: 1402/12/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sakizadeh M. Adaptations of the Persian Miniature Schools into Children's book illustration based on the Shahnameh. پژوهشنامه 2024; 2 (7) :31-49
URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-138-fa.html

ساکی‌زاده مریم. اقتباس از مکاتب نگارگری ایرانی در تصویرسازی کتاب کودک با موضوع قصه‌هایی از شاهنامه. پژوهشنامه فرهنگستان هنر. 1402; 2 (7) :31-49

URL: http://pazhouheshnameh.ir/article-1-138-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 7 - ( 12-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشنامه فرهنگستان هنر Pazhouhesh Nameh-e Farhangestan-e Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645