OTHERS_CITABLE مقدمه: درآمدی کوتاه بر دانش‌ها و هنر تطبیقی http://pazhouheshnameh.ir/article-1-53-fa.pdf 2019-10-02 7 17 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE ناهمزمانی فضا: خوانش تطبیقی سرآغازهای تجسم فضای مدرن در کالبد دارالخلافه ناصری و نقاشی متأخرصفوی ورود به دوران مدرن در عهد رنسانس مستلزم انقلابی بنیادی در ادراک فضا بود. پیدایش پرسپکتیو در نقاشی رنسانس و بروز ایده‌هایی مبتنی بر ساختِ هندسیِ فضا در طراحی شهری نمودهایی از این ادراک جدید بودند. از اواسط دوره صفوی تکنیک پرسپکتیو به نحوی ساختاری فضایِ سنتیِ نقاشی ایرانی را تحت‌تأثیر قرار داد. بنا بر شواهد و قراین، تأثیر مفهوم مدرن فضا در طراحی و ساخت شهری در ایران، دیرتر و از اواسط دوره قاجارآغاز شد. تمرکز این پژوهش بر منطق فضایی تغییرات کالبدی شهر تهران در میانه‌های قاجار (تهران ناصری) و تغییرات اساسی فضاسازی در جریان نقاشی متأخر صفوی است. این پژوهش با رویکردی هرمنوتیکی تجسم فضا چون پدیداری در نظر گرفته می‌شود که شکل ظهور آن در رسانه‌های مختلف بسته به «افق» تاریخی دوران است. تطبیق شکلِ فضا از طریق بررسی دو تصویر در مرکز این پژوهش قرار دارد:یکی نقاشی «اهدای سر ایرج به برادرانش سلم و تور» اثر محمدزمان که به سال 1086ق رقم‌زده شده است؛ دیگری نقشه‌ای از تهران که عبدالغفار در سال 1309ق ترسیم کرده و در آن، نشانه‌های دگردیسی فضا در کالبد شهری پس از نوسازی‌های دوره ناصری مشهود است. یافته‌های این پژوهش شباهتی ساختاری را میان شکل پذیرش فضای مدرن در نقاشی و شهرسازی ایرانی نشان می‌دهد. از جهت زمانی این پذیرش و دگردیسی در رسانه نقاشی بسیار زودتر ظاهر ‌شد و آثار این رسانه را در حکم پیش‌نمونه سایر رسانه‌ها قرار داد. در تطبیق این دو تصویر مشخص شد که اُرتگنال‌های پرسپکتیوِ نقاشی و خیابان‌های شطرنجیِ طرحِ شهری در «بیرون» از فضای سنتی گسترش یافته‌اند. این امر در وهله اول به‌عنوان نشانه‌ای از تضادِ ساختاری این فضا تفسیر شد. در نقاشی، ساختارِ پرسپکتیوی در قالب مناظر و ساختمان‌ها در پس‌زمینه‌ای با فضای سنتی قرارگرفته که روایت اصلی در آن تصویر شده است. خیابان‌ها و فضای مدرن در نقشه عبدالغفار نیز خارج از دروازه‌های قدیمی شهر (مرکز سنتی شهر) گسترش یافته‌اند، اما به‌تدریج این تنش و تضاد، به درون فضای سنتی واردشده و دگردیسی‌ها با نیروی بیشتر تعمیق می‌شود. http://pazhouheshnameh.ir/article-1-54-fa.pdf 2019-10-02 19 38 فضا فرنگی‌سازی مدرن نقاشی متأخر صفوی کالبد شهری تهران. Spatial Asynchrony: The Comparative Reading of the Origins of Modern Spatial Imagination in the Physique of the Nasseri Capital and the Late Safavid Painting The entry to modern era from the Renaissance age required a revolution in spatial perception. The emergence of perspective in Renaissance painting, as well as the appearance of ideas based on the geometric structure of space in urban design were manifestations of this new perception. The traditional Iranian painting was somehow influenced by perspective since mid Safavid period. There is also evidence indicating that the modern concept of space started influencing Iranian urban design and fabric later in mid-Qajar period. The focus of the present research is on the spatial logics of physical changes of mid-Qajar Tehran (the age of Nasser o-Din Shah) and substantial space-making changes in the late Safavid painting. Adopting a hermeneutic approach, the imagination of the space is taken here as a phenomenon whose appearance depends on any given age’s historical ’horizon’. Central to the research is a comparison between the space in two illustrations: Mohammad Zaman’s Offering Iradj’s Head to his Brothers Salm and Tour (1086), and Abd ol-Ghaffar’s 1309 map of Tehran in which urban physical transfiguration is evident. This research finds structural similarities between the ways the modern space was accepted between Iranian painting and urbanism. It appeared in painting at a much earlier stage, rendering painting as the vanguard medium. Comparing the two images, it became clear that the painting’s perspectival orthogons and the city’s orthogonal grid structure were both developed ‘outside’ traditional space. This was interpreted as first and foremost a sign of structural contrast in the space. The painting’s narrative perspectival structure is in the form of vistas and buildings located against a background of traditional space. Abd ol-Ghaffar map’s modern streets and space are also developed outside the old city gates (the traditional town centre). This tension and contrast are gradually imported into the traditional space internalising and intensifying transfigurations. http://pazhouheshnameh.ir/article-1-54-en.pdf 2019-10-02 19 38 Space Westernisation Modern Late Safavid painting Urban physique Tehran. Abdullah Aghai a.aghaie@yazd.ac.ir 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بازنمایی عکس در تصویرگری‌های ابوتراب غفاری در روزنامه شرف با رویکرد بیش‌متنی ورود عکاسی به ایران به‌عنوان حلقه‌ای از زنجیر مدرنیته، باعث تحولات اساسی در نحوه بازنمایی هنری گردید. از طرف دیگر، ورود صنعت چاپ، تصویرگری ایرانی را به مرحله‌ای جدید رساند و امکان دسترسی عموم مردم به متون تصویری و نوشتاری را فراهم کرد. برخی نشریات دولتی نیز در این دوره منتشر شدند که در میان آنان روزنامه شرف جایگاهی ویژه‌ دارد. در این نشریه میرزا ابوتراب‌خان غفاری که علاوه برنقاشی رنگ‌و روغن و آب‌رنگ، در تصویرگری کتاب‌های علمی و داستانی نیز زبده بود، حدود یکصد و پنجاه تصویر به روش چاپ سنگی (لیتوگرافی) با موضوعاتی چون مناظر ایرانی و فرنگی و تصاویر رجال ایرانی و اروپایی به‌وجود آورد که بیشتر آنان برگرفته از عکس‌های آن دوره هستند. این مقاله قصد داردتا نحوه بازنمایی عکاسی را در تصویرگری‌های ابوتراب‌خان در روزنامه شرف مطالعه کند. پرسش این است که عکاسی نوظهور در ایران چگونه بر تصویرگری‌های ابوتراب تأثیر گذاشته است. برای این منظور، از میان نمونه‌های متعدد، عکس‌هایی با زاویه دید مشابه انتخاب شده و میزان برگرفتگی، وجوه افتراق و اشتراک عکس و تصویر مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی-تطبیقی با روش بیش‌متنیت ژنتی است. نگاهی به طرح‌های ابوتراب در روزنامه شرف مشخص می‌کند که هنرمند با اقتباس و برگرفتگی ازعکس و دخل‌و‌تصرف‌های هوشمندانه و توجه به میراث تصویرگری گذشتگان، به یک بیان بصری تازه دست یافته است. در دوره قاجار به سبب ضعف تکنیکی عکاسی، تصویرگری، دربازنمایی جزئیات بسیار قوی‌تر از عکاسی عمل می‌کرد که این نکته با توجه به ویژگی شناخته‌شده عکاسی به‌‌عنوان «نمایشگر واقعیت» قابل توجّه است. از طرف دیگر، ترکیب‌بندی‌ در نقاشی‌ها قوی‌تر و آگاهانه‌ترند و ابوتراب در برگرفتگی طرح‌های خود از عکاسی، با وجود محدودیت‌های تکنیکی چاپ سنگی، بسیار خلاقانه عمل کرده است.   http://pazhouheshnameh.ir/article-1-55-fa.pdf 2019-10-02 39 55 عکاسی قاجار تصویرگری مطبوعاتی چاپ سنگی ابوتراب غفاری بیش‌متنیت ژنتی. The Representation of Photography in Abu Torab Ghaffari\'s Illustrations in Sharaf Newspaper with Hypertextual Approach The invention of photography in the 19th century in France coincides with the ruling of the Qajar dynasty in Iran, which lasted from 1785 to 1925. The early cameras were brought to Iran not a long time after their invention in Europe; Iranian aristocrats, court men, princes and even the king began to take photos. Photo albums deeply changed the traditional vision of Iranian artists with fundamental shifts occurring in visual arts. Many paintings were directly copied from photos with some omitted or added details. On the other hand, the print industry not only allowed ordinary people to access significant amounts of texts and images, but also caused fundamental changes in the methods of artistic expression. Many newspapers were published in this period and the printed press influenced the spread of the ideas of the Constitutionalist as well as royal messages to the public. Coming from a family of artists, Abu-TorabKashani was a famous court painter. He illustrated about one hundred and fifty lithographic works for a newspaper called Sharaf, which had a distinguished status among State papers. The drawings were mainly portraits court men. He also illustrated many familiar monuments and landscapes. It is evident that Abu-Torab Ghaffari was strongly inspired by photos and usually took advantage of them for his artistic purposes. Exploring ways in which Abu-Torab utilised photos in his illustrations is the main aim of this research. The research method is descriptive based on the intertextual approach of Gerard Genette. It was Julia Kristeva in the 1960s who first used the term ‘Intertextuality’, to indicate any relation between different texts.Thereafter, Gerard Genette expanded on Kristeva, and called the relation between a text and others as ‘transtextuality’, andclassified it into five categories of which intertextuality was only one. A selection of relevant exampleshas been collected here, and their similarities and differences have been explored. Kashani applied methods such as elimination, addition, relocation, detailing, and sharpening for creating a new work of art derived from photos. http://pazhouheshnameh.ir/article-1-55-en.pdf 2019-10-02 39 55 Qajar photography Lithographic drawings Newspaper illustrations Abu-TorabKashani Hypertextual approach. Manizheh Kangarani mkangarani@gmail.com 1 AUTHOR Maryam Lari lari_maryam@yahoo.com 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE مطالعه تطبیقی آثارجودی شیکاگو و عکاسی‌های آذر امدادی با تأثیرپذیری از «شام واپسین» داوینچی لئوناردو داوینچی، هنرمندپر‌آوازۀ ایتالیایی، در 1499-1494م به کشیدن اثری به نام شام واپسین می‌پردازد که مورد توجه خاص هنرمندان دیگر قرار می‌گیرد. هنرمندان این سوژه را بارها به صورت‌های مختلف، از گذشته تا امروز به تصویر کشیده‌اند.بدین ترتیب، نه‌تنها جودی شیکاگو، که از هنرمندان امریکایی معاصراست، این موضوع را به نوعی دیگر در یکی از آثار خود به نمایش می‌گذارد، بلکه یک عکاس ایرانی معاصربه نام آذر امدادی نیز با الهام گرفتن از شام واپسین داوینچی و کنار هم قرار دادن عکس‌های گوناگون و هم‌زمان سود جستن از کُلاژ، آثاری درخور تعمق به وجود می‌آورد. که در این مختصر، به مقایسۀ چیدمان هنرمند امریکایی یاد ‌شده و تکه‌ عکس‌های به‌هم ‌چسبیده‌ شدۀ هنرمند ایرانی اشاره می‌شود. برای این‌منظور، ابتدا به این سؤال پاسخ داده می‌شود که چه عاملی در شام واپسین داوینچی وجود دارد که تا این حد، مورد ستایش و توجه خاص سایر هنرمندان جهان در اعصار مختلف قرار گرفته و سبب به وجود آمدن آثاری شگفت‌انگیز می‌شود؟ ضمن این پژوهش می‌توان اظهار نمود که با شکل‌گیری شام واپسین داوینچی این امکان به وجود می‌آید که آثار بی‌شمار دیگر در سبک‌ها و تکنیک‌های گوناگون به صحنه کشیده شوند. همچنین به‌عنوان نتیجۀ حاصل‌شده باید گفت که در آثار این دو هنرمند، شام واپسین را به ‌صورت چیدمان می‌توان دید که گویای حرکتی نوین، هم در انتخاب موضوع و هم در به‌کارگیری تکنیک می‌باشند. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است و گردآوری منابع، کتابخانه‌ای و در برخی موارد با استفاده از مآخذ معتبر اینترنتی می‌باشد.   http://pazhouheshnameh.ir/article-1-56-fa.pdf 2019-10-02 57 76 لئوناردو داوینچی شام واپسین هنرچیدمان جودی شیکاگو آذر امدادی. A Comparative Study of the Work of Judy Chicago and the Photographs of Azar in the Light of DaVinci’s "The Last Supper" Painted between 1494 and 1499, Leonardo DaVinci’sThe Last Supper has attracted many artists’ attention, and the painting has been recreated in many forms ever since. More recently, in is not only contemporary artist Judy Chicago who creates her version, but also an Iranian photographer called Azar Emdadi who makes a thought-provoking photo-collage inspired by The Last Supper. The two works are compared in the present paper. It starts by answering the core question of the research: what has raised so much praise about "The Last Supper", and prompted other artists to create wonderful works? The finding is that DaVinci’s work opens up the possibility of creating numerous works in various styles and techniques. The paper concludes that The Last Supper can be seen in the work of both aforesaid artists as promoting new moves both in the choice of subject and the application of technique.   http://pazhouheshnameh.ir/article-1-56-en.pdf 2019-10-02 57 76 Leonardo DaVinci ;quot The Last Supper;quot Judy Chicago Feminism Azar Emdadi. Jalaledin Soltan Kashefi soltanKashefi@gmail.com 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE برداشت‌های پست‌مدرنیستی کلودیا پالماروسی و سودی شریفی از نگاره «خلیفه هارون در حمام» کمال‌الدین بهزاد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پست‌مدرنیسم، بازگشت به گذشته و واسازی متن‌های ادبی و هنری آن است که بر همین اساس، بسیاری از هنرمندان پست‌مدرن معاصر متن‌های خود را با برداشت و برگرفتگی از آثار گذشته تولید کرده‌اند. نگاره «خلیفه هارون در حمام» بهزاد نیز که برای نسخه خمسه نظامی در دوره تیموری تصویر شده، متنی از گذشته است که دو هنرمند پست‌مدرن معاصر، سودی شریفی و کلودیا پالماروسی، آن را مورد برداشت و خوانش قرار داده و متن‌هایی را با برگرفتگی از آن تولید کرده‌اند. از این‌ رو، میان نگاره بهزاد و متن‌های شریفی و پالماروسی - که در گفتمان‌هایی گوناگون تولید شده‌اند - پیوندهای متنی و گفتمانی ایجاد شده ‌است. هدف از این پژوهش، مطالعه گفتمانی این متن‌ها و روابط بیناگفتمانی میان آنهاست و به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد: هر یک از این متن‌ها چه گفتمانی را بازتولید می‌کند؟ و چه رابطه بیناگفتمانی میان آنها وجود دارد؟ این پژوهش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی، و بر مدل تحلیل گفتمانی فرکلاف و رویکرد بیناگفتمانی استوار است. مطالعه برون‌متنی و گفتمانی این متن‌ها نشان داد که سه گفتمان عرفانی - اسلامی گذشته، فرهنگی - انتقادی به فرهنگ ایرانی - اسلامی ایرانیان و فرهنگی - اروپایی معاصر را بازتولید می‌کنند و سه گزینه ملیت هنرمند، پیشینه و سنت تاریخی، فرهنگی و هنری، و نیز جامعه و بافت تولید متن نقشی بسیار مهم در چگونگی شکل‌گیری معنای این متن‌ها، پیوندهای میان آنها و نیز گفتمان‌های آنها داشته‌اند.   http://pazhouheshnameh.ir/article-1-57-fa.pdf 2019-10-02 77 103 پست‌مدرن تحلیل گفتمان فرکلاف بیناگفتمان کمال‌الدین بهزاد نگاره «خلیفه هارون در حمام». Postmodernist Takes by Claudia Palmarucci and Soodi Sharifi from Kamal o-Din Behzad’s "Harun the Caliph in the Bath" One of the most important features of postmodernism is a return to the past and the deconstruction of its literary and artistic texts. It is on this basis that many contemporary postmodern artists have created texts having their takes and adaptations from past works. Behzad's painting "Harun the Caliph in the Bath", depicted for the Timurid version of Nezami’s Khamseh (Pentalogy), is a text interpreted by contemporary postmodern artists Soody Sharifi and Claudia Palmarucci, with both of them having created their adaptations. This has caused textual and discursive associations between Behzad's painting and works of Sharifi and Palmarucci despite them stemming from different discourses. The present paper is a discursive study of these texts and their interdiscursive relation.It tries to answer the questions of what discourse each of these texts reproduce, and what is the interdiscursive relations between them? The research is descriptive, analytical and comparative and is based on the discourse analysis model of Fairclough and the interdiscursive approach. An extra-textual and discursive study of these texts showed that they reproduce three discourses: those of past mystical-Islamic, cultural-critical (of Iranian-Islamic culture) and contemporary cultural-European; and thatthe three topics of the artist’s nationality and his/herhistoric background, cultural and artistic traditions, as well as the society and the context of producing the text, have played important roles in shaping the meaning of these texts, their links and their discourses.   http://pazhouheshnameh.ir/article-1-57-en.pdf 2019-10-02 77 103 Postmodern Discourse Analysis of Fairclough Inter-discourse Kamal o-Din Behzad ;quot Harun the Caliph in the Bath;quot . Nastaran Nowroozi n.noroozi794@yahoo.com 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تطبیق نظام‌های روایی و تعاملی براساس رابطه تصویر و نوشتار در کتاب‌های تصویری ویلی ترسو و مشت زن کتابِ تصویری اثری هنری - ادبی است که از دو نظام زبانی تصویری و نوشتاری برای به‌اشتراک‌گذاری بین مخاطبان شکل گرفته است. در کتاب‌های تصویری، شگردهای بیانی برای بیان مفاهیم در هر یک از نظام‌های زبانی اهمیت بسیاری دارد. تعامل و برهم‌کنش دو ساحت زبانی مذکور در کتاب تصویری می‌تواند موجب شکل‌گیری روایت در لایه‌ای بالاتر از دو سطح زبانی شود و از این رو، مطالعه شگردها و تمهیدات بیانی در دو کتاب تصویری ویلی ترسو و مشت‌زن را در دستور کار قرار داده‌ایم. در نظر داریم تا دریابیم که چگونه شگردهای بیانی، نظام روایی و تعاملی ایجاد می‌کنند. در این مسیر، از دیدگاه نشانه - معناشناسی و نظریه نظام «داشتن» و «نداشتن» یا نظام «کلاسیک روایی» و نظام «مبتنی بر هم‌حضوری» بهره برده‌ایم و نتیجه این است که هر شگرد یا مجموعه‌ای از شگردها در حالتی که به‌صورت یک ساختار یا رویکرد قابل تعامل برای سوژه بیان شود، قابلیت ارائه از سوی خالق کتاب را دارد.   http://pazhouheshnameh.ir/article-1-58-fa.pdf 2019-10-02 105 124 کتاب تصویری تصویر نوشتار تعامل روایی ویلی ترسو مشت‌زن. A Comparison between Narrative and Interactive Systems Based on the Relationship between Picture and Writing in Willy the Wimp and The Boxer Picture Books The Picture book is an artistic–literary work utilising both picture and writing systems to communicate. Expressive tricks from both language systems are veryimportant. The interactions between the two can form a narrative in a layer superior to each in the picture books. Therefore, the study of such expressive tricks in the Willy the Wimp and Boxer picture books are in the agenda here. It is intended to find out how expressive tricks generate narrative and interactive orders. To do so, semiotic, theories of ‘conjunctionand disjunction’ or ‘classic narrative’, as well as ‘co-presence’ systems have been used. The paper concludes that any trick is presentable by the author, provided it is expressed as an interactive structure or approach for the subject.   http://pazhouheshnameh.ir/article-1-58-en.pdf 2019-10-02 105 124 Picture Book picture Writing Narrative interaction Willy the Wimp The Boxer Maryam Mehrvarz maryam_mehrvarz@yahoo.com 1 AUTHOR Mas’oud Mojaveri Agah masoudmojaveriagah@gmail.com 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE مطالعات تطبیقی؛ محصول گفتمان شرق‌شناسی در این مقاله که با هدف بررسی زمینه‌های شکل‌گیری مطالعات تطبیقی نوشته شده، مطالعات تطبیقی در ارتباط با فرایند و جریان تاریخی شرق‌شناسی مورد بررسی قرار گرفته است. موضوع مطالعات تطبیقی در طی سال‌های گذشته و دست‌کم یک دههاخیر با انتشار مجلات و نشریات تخصصی گسترش بسیاری داشته است، لیکن این موضوع از چند جهت قابل بحث و بررسی، و نیازمند بازخوانی انتقادی است. برخی از رشته‌های دانشگاهی جدید نیز با رویکرد و تأکید بر مطالعات تطبیقی شکل گرفته‌اند؛ مانند «تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر اسلامی» که از جمله رشته‌های پرمسئله و مبهم فعلی است، و البته «ادبیات تطبیقی» که می‌توان گفت زمینه اصلی آشنایی ما با موضوع مطالعات تطبیقی بوده است. با این حال، این مفهوم تخصصی عموماً در منابع درسی «روش تحقیق» به‌عنوان گونه‌ای از روش‌های تحقیق، مورد استفاده نظری قرار می‌گیرد و این در حالی است که تاریخ پیدایش این مفهوم نشان می‌دهد مطالعات تطبیقی در ابتدا نوعی رویکرد و شیوه مواجهه با دیگری از سوی سوژه غربی بوده است؛ نه یک روش را یا یک رشته دانشگاهی. بر این اساس، درک فلسفه مطالعات تطبیقی و نظریه‌های مرتبط با آن و استفاده از آن در حوزه‌های ادبیات و هنر، ابتدا نیازمند آگاهی از ریشه‌ها و زمینه‌های شکل‌گیری آن است.   http://pazhouheshnameh.ir/article-1-59-fa.pdf 2019-10-02 125 140 تطبیقی شرق‌شناسی فلسفه دین هنر ادبیات. Comparative Studies; the Outcome of the Orientalist Discourse Aimed at studying the backgrounds of comparative studies, the present paper focuses on comparative studies in relation to the historical development of Orientalism. Comparative studies particularly expanded over the past decade throughspecialist publications. However, this topic can be discussed and reviewed in several respects and it requires critical revisions as well. Moreover, it deserves a critical re-reading in many respects. There are new academic disciplines based on comparative studies, including analytical and comparative histories of Islamic art –currently problematic and ambiguous disciplines– and of course comparative literature, which can be considered as the formative ground for comparative studies. Nonetheless, this specialismis considered in mainstream research methodology as a research method, whereas the history of its emergence shows that comparative studies have initially been a method of encountering 'the other' from the viewpoint of the Western subject, and not a method or an academic discipline. Accordingly, understanding the philosophy ofcomparative studies and its related theories, and applying them in literature and art, requires first and foremost a knowledge of the origins and contexts of its formation.   http://pazhouheshnameh.ir/article-1-59-en.pdf 2019-10-02 125 140 Comparative studies Orientalism Philosophy Religion Art Literature. Sadeq Rashidi 1 AUTHOR