fa
jalali
1398
2
1
gregorian
2019
5
1
2
2
online
1
fulltext
fa
ویژگیهای سوررئالیسم جدید در سینما: با نگاهی به آثار دیوید لینچ
The Characteristics of the New Surrealism in Cinema through A Glance at the Work of David Lynch
دوران شکلگیری مکتب سوررئالیسم تقریباً با اولین موفقیتهای سینمای صامت مصادف بود. پس از جنگهای جهانی، سوررئالیسم در سینما دستخوش تغییراتی شد. مشاهده میشود که هنرمندان سوررئالیست نیز مانند هنرمندان (سینماگران) قدیمی سوررئالیست، متعهد به اجرای کامل سوررئالیسم در آثارشان نیستند. با اطمینان میتوان گفت که در چند سال اخیر، هیچ فیلمسازی نبوده است که همه آثار خود را در مکتب سوررئالیسم ساخته باشد. نکته دیگر این است که از زمان پیدایش این مکتب تا اکنون، مفهوم آن تغییر کرده و گستردهتر شده است. دیوید لینچ جزو مهمترین فیلمسازانی است که در فیلمهای متأخر خود به سوررئالیسم پرداخته و بیشتر فیلمهای او حامل نشانههایی است که با دیدگاه این مکتب قابل تطبیق است؛ بنابراین میتوان لینچ را فیلمسازی پیرو مکتب سوررئالیسم دانست. البته خودِ لینچ - همانطور که معمولاً درباره فیلمهای خود توضیحی نمیدهد- این موضع را تأیید یا رد نکرده است. در این مقاله، آثار سینمایی دیوید لینچ از نظر ویژگیهای سوررئالیستی، بررسی و تحلیل میشوند. برای این منظور، ابتدا سوررئالیسم سینمایی از زمان پیدایش مطالعه میشود و سپس به موج دوم فیلمسازان و فیلمهای سوررئال –که در اینجا «سوررئالیسم جدید» نام گرفته است- پرداخته میشود. در پایان، آثار دیوید لینچ با رویکرد سوررئالیستی و با تأکید بر تحلیل فنی و نظرات برخی منتقدان مطالعه میشود. در بخش نتیجهگیری، ویژگیهای سوررئالیسم جدید در سینما با سوررئالیسم قدیم مقایسه خواهد شد
The formation of Surrealism roughly coincides with the first successes of silent movies. In cinema, Surrealism underwent changes after the World Wars, and it is evident that like Surrealist filmmakers, Surrealist artists are no longer committed to a full implementation of Surrealism in their works. It is safe to claim there are no recent filmmakers whose oeuvre is entirely within the Surrealist genre. Furthermore, there have been shifts in the overall concept of Surrealism itself towards a more wide-ranging concept. David Lynch is one of the most important filmmakers who has paid attention to Surrealism with many signs in most of his recent work being compatible with Surrealism. He can, therefore, be seen as a follower of Surrealism despite the fact that – typically for him – he has never acknowledged it openly. The present paper studies and analyses Lynch’s films from a Surrealistic point of view. The first part studies the genesis of cinematic Surrealism, followed by a focus on the second-wave Surrealism, or ‘New Surrealism’, as it is called here. The work of Lynch is then studied using a Surrealist approach, and with an emphasis on technicalities and the views of some critics. The conclusion is a comparison between the new and old Surrealism in cinema.
Surrealism, the new Surrealism, Surrealist film, David Lynch.
سوررئالیسم, سوررئالیسم جدید, فیلم سوررئالیستی, دیوید لینچ.
7
29
http://pazhouheshnameh.ir/browse.php?a_code=A-10-2-14&slc_lang=fa&sid=1
2019/04/13
1398/1/24
2019/05/25
1398/3/4
Mohammad
Shahba
محمد
شهبا
shahba@gmail.com
00319475328460017
00319475328460017
Yes
Abolhassan
Derakhshandeh
ابوالحسن
درخشنده
abolhassan_d@yahoo.com
00319475328460018
00319475328460018
No
fa
بررسی سازوکار ساختار روایی «شاهرُخ»: تجلی اسطوره فرهنگی «حُر»
A Study of the Narrative Structure of Shahrokh: A Manifestation of the Cultural Myth of ‘Horr’
فیلم مستند «شاهرخ» روایت زندگی شهید شاهرخ ضرغام است. هدف این مقاله، در وهله اول نشان دادن چگونگی کارکرد روایی این فیلم مستند است. سپس، نشان خواهیم داد که چگونه ساختار اسطوره فرهنگی «حُر» در این روایت ظاهر میشود و الگوی این ساختار اسطورهای کدام است. ضمن اینکه به این پرسش خواهیم پرداخت که چرا ابرگفتهپرداز از این نوع ادبی (فیلم-مستند) برای بیان روایت داستان شاهرخ استفاده کرده است؟ و با انتخاب این نوع روایی، به دنبال القای چه باوری بوده است؟ برای پاسخ به این پرسشها، ابتدا نشان خواهیم داد که ابرگفتهپرداز این فیلم مستند از چه ترفندهایی برای تولید معنا سود برده و چگونه نشانههای منفرد را به یک نظام منسجم معنایی تبدیل کرده است که معنایی واحد از آن تولید میشود. در واقع، میخواهیم نشان دهیم که ابرگفتهپرداز چگونه به ابرگفتهخوان این فیلم «میباوراند» که واقعیت این است و نه چیز دیگر.
The documentary Shahrokh narrates the life of Martyr Shahrokh Zarghaam. The present paper intends initially to demonstrate the narrative mechanisms of this documentary. It then moves on to show how the structure of the myth of ‘Horr’ appears in this narrative, and what the structure of this myth is. There are also recurring glances at the question of why the meta-narrator has used this genre (film–documentary) for Shahrokh’s story, and what beliefs he has been trying to induce. In order to answer these questions, it is shown what meaning-making techniques are exploited, and how singular signs are integrated into a unified meaning system; put differently, how the meta-narrator makes the meta-reader believe that the only truth is what he says.
Meta-narrator, Meta-reader, Semiotic Squar, the ‘Horr’ myth, Narrative situations, Plot.
ابرگفتهپرداز, ابرگفتهخوان, مربع معنایی, اسطوره حُر, موقعیتهای روایی, پیرنگ.
31
50
http://pazhouheshnameh.ir/browse.php?a_code=A-10-2-2&slc_lang=fa&sid=1
2019/04/132019/05/6
1398/2/16
2019/05/252019/06/15
1398/3/25
Ali
Abbaasi
علی
عباسی
ali_abasi2001@yahoo.com
00319475328460019
00319475328460019
Yes
fa
مفهوم نقدمعماری: سیر تاریخی و گونهها
The Concept of Architectural Criticism: Historical Developments and Types
در این مقاله، سیر تاریخی مفهوم نقد معماری در مغربزمین در سه برهۀ اصلی، بررسی میشود: پیدایی نقد معماری: عصر روشنگری؛ بالیدن نقد معماری؛ شکوفایی و افول نقد معماری. در این بررسی، نشان داده میشود که نقد معماری در دل تاریخ و نقد هنر در فرانسه زاده شد و در آغاز شامل توصیف مفصل و مصور تکاثرهای شاخص برای دانشجویان بود. سپس تعمیم دانش و پرورش ذوق عمومی دربارۀ معماری را هدف خود اختیار کرد. در طی دههها، نقد معماری گاه در خدمت سرمایهداری و منافع صنعت ساختمان قرار گرفت و گاه به کنشگری اجتماعی بدل شد و در خدمت مبارزات اجتماعی و سیاسی درآمد. با ظهور نقد دانشگاهی در امریکا، نقد معماری از اساس دگرگون شد و به سخنی نظری دربارۀ نقد بدل گردید و نقد حرفهای به انحطاط افتاد.
این تحقیق با تکیه بر منابع ثانویۀ ذیربط، با رویکرد تاریخ مفهومی و روش بررسی اسنادی انجام گرفته است.
This paper reviews the three key periods of architectural criticism in the West: the emergence of architectural criticism in the Age of Enlightenment, its development, and its flourish and decline. It highlights French art criticism as the birthplace of architectural criticism, initially containing extensive, illustrated descriptions of significant works for students. It then moved on to the proliferation of knowledge and education the public taste as its goals. Over decades, architectural criticism alternated between serving the interests of capitalism and the construction industry and socio-political activism. With the emergence of academic criticism in American universities, architectural criticism fundamentally transformed into a self-referential and fell into decline.
History of Architectural Criticism, Conceptual History of Architecture, Architectural Periodicals.
تاریخ نقد معماری,تاریخ مفهومی معماری,نشریات معماری.
51
72
http://pazhouheshnameh.ir/browse.php?a_code=A-10-2-3&slc_lang=fa&sid=1
2019/04/132019/05/62019/04/23
1398/2/3
2019/05/252019/06/152019/06/15
1398/3/25
Mehrdad
Qayyoomi Bidhendi
مهرداد
قیومی بیدهندی
m-qayyoomi@sbu.ac.ir
00319475328460020
00319475328460020
Yes
Motahareh
Danaeifar
مطهره
داناییفر
m_danaeifar@sbu.ac.ir
00319475328460021
00319475328460021
No
fa
نقد دیدگاههای هنرپژوهان درباره هنر قاجار طی سدههای ۱۳ تا ۱۵ هجری (با تاکید بر هنر نقاشی)
A Criticism of Art Researchers' Approach towards the Qajar Art of 13th –15th (AH) Century (with a Focus on Painting)
تصویر کلی که از هنر و فرهنگ ادوار گذشته در اذهان جامعه ایجاد میشود به عواملی متعدد بستگی دارد. یکی از مهمترین عوامل، دیدگاههای هنرپژوهان است که در منابع مکتوب انعکاس مییابد. این منابع را میتوان به دو گروه تقسیم کرد: کتابهایی که در همان عصر نوشتهشدهاند و مؤلفان آنها در محیط حضور یافته و از نزدیک با هنر و هنرمندان برخورد داشتهاند؛ گروه دیگر، نویسندگانی که در اعصار بعدی و با تکیه بر آثار برجایمانده، درباره هنر یا هنرمندان عصر پیشین قلمفرسایی کردهاند. بدین ترتیب، تصویری عمومی که از هنر دوره قاجار در جامعه پدید آمده، بخشی مدیون مؤلفان عصر قاجار است که بیشتر، اروپائیان بودهاند و بخشی دیگر مرهون نویسندگان عصر پهلوی به این سوی است که ایرانیان نیز در این میان دیده میشوند. این مقاله با استفاده از منابع کتابخانهای تألیف شده و روش پژوهش آن تحلیلی-تاریخی است. هدف آن گردآوری و مقایسه دیدگاههای هنرپژوهانی است که طی دویست سال گذشته به ارائه نقد و نظر درباره هنر قاجار پرداختهاند. اولین کسی که درباره هنر قاجار اظهار نظر کرد، سرجان مالکوم بریتانیایی بود. او در اوایل عهد فتحعلیشاه سالهایی را در ایران گذراند. رویین پاکباز، مؤلف دایرهالمعارف هنر در سالهای اخیر، آخرین فردی است که دیدگاهش بررسی میشود. پرسش اینجاست که آیا طی دو سده تحولی خاص در دیدگاه پژوهشگران پدید آمده است؟ یافتههای این پژوهش نشان میدهد که تغییراتی تدریجی، اما مستمر، در منظر تحلیلگران درباره هنر قاجار به وجود آمده است که از نفی در سالهای متقدم، تا تأیید در سالهای اخیر را در بر میگیرد.
The past periods of art and culture is generally viewed as significantly influenced by art researchers' literature. This literature can be divided into two groups: books written contemporaneously with works, with their authors being present in the environment, and in touch with the art and the artist on one hand; and books by authors of later periods studying the works from earlier periods. Accordingly, the broad picture of the Qajar period partly owes to the contemporary writers of the time, mainly Europeans, and partly to those of the Pahlavi period onwards including many Iranians. The present article uses library sources and an historical analysis method, with the aim being gathering art researchers' views on Qajar art in the past 200 years, starting with Sir John Malcom, the Briton who lived in Iran for several years in Fath-Ali Shah's time, and ending with Rouin Pakbaz, the author of a recent art encyclopedia. The question is whether there have been any particular developments in researchers' views in the past two decades, and the results show slow but steady changes, starting from more dismissive views in earlier times, developing into more approving views in more recent years.
Qajar Art, Qajar's Painting, Fath-Ali Shah, the Qajars.
هنر قاجار, نقاشی قاجار, فتحعلیشاه, قاجاریه.
73
86
http://pazhouheshnameh.ir/browse.php?a_code=A-10-2-4&slc_lang=fa&sid=1
2019/04/132019/05/62019/04/232019/04/27
1398/2/7
2019/05/252019/06/152019/06/152019/06/19
1398/3/29
Ali Asqar
Mirzaeimehr
علیاصغر
میرزاییمهر
ali.a.mirzaemehr@gmail.com
00319475328460022
00319475328460022
Yes
fa
بازخوانی تصویر هنر مدرن در مطبوعات دهههای سی و چهل
A Re-Reading of the Picture of Modern Art as Drawn up in the 1950s and 60s Press
تلاش برای تبیین معنای هنر و زیبایی، گام اول در جهت شناساندن هنری است که بهواسطه تجددخواهی و بر مبنای الگویی غیربومی در حال سر برآوردن بود. فضای آکادمیک، هنرهای زیبا را در قالب یک مفهوم وارداتی محصول خلاقیت، احساس و فردیت هنرمند میدانست. مطبوعات میکوشیدند قواعد حاکم بر هنری را شرح دهند که منفصل از بدنه جامعه و بیارتباط با نیازهای آن در حال شکل گرفتن بود. در دهههای سی و چهل همین تلاشها در شکلی منسجمتر برای بالا بردن درک عمومی از هنر نوگرا به کار گرفته شد. تبیین ویژگیهای هنر مدرن در مطبوعاتِ آن سالها از یک سو فهم عمومی را پیرامون یکی از مظاهر مدرنیسم بالا میبُرد و از سوی دیگر تلاشی بود در جهت پیداکردن مشتری برای نقاشیهای نوگرای ایرانی و جلب نظر مساعد گروهی از شهروندان متمکن تهرانی و آشنا کردن آنها با اهداف و مقاصد هنر مدرن ایران. حال پرسش اینجاست که کدام صداها و جریانها بیشتر در مطبوعات آن سالها انعکاس مییافت و آیا میتوان با بررسی نوشتارهای مطبوعاتی، تصویری از مفاهیم متناقضِ اثرگذار بر فضای فرهنگی آن دوران ترسیم کرد.
The attempt to explain the meaning of art and beauty is the first step in introducing the art which emerged from modernity and non-indigenous paradigms. The academic milieu saw the fine arts as an imported concept resulted from the artist’s creativity, sensibility and individuality. The press tried to explain the rules dominating an art isolated from the society and its needs. In the 1950s and 60s these attempts found a more integrated form, exploited to improve the public perception of modernist art. The explanation of the characteristics of the modern art in the press in those years would improve the public understanding of one of the manifestations of modernism on one hand, and was an attempt to find a market for Iranian modernist paintings and promote favourable views amongst affluent Tehran citizens, familiarising them with goals of the Iranian modern art. The question is, which voices and trends were better represented in the press in those years, and whether a picture can be drawn up of contradictory influential concepts of the cultural milieu of the time, through illustrated press texts.
The Press, Modernism, National art, Modernist art.
مطبوعات, مدرنیسم, هنر ملی, هنر نوگرا.
87
100
http://pazhouheshnameh.ir/browse.php?a_code=A-10-2-5&slc_lang=fa&sid=1
2019/04/132019/05/62019/04/232019/04/272019/05/6
1398/2/16
2019/05/252019/06/152019/06/152019/06/192019/06/15
1398/3/25
Kayvan
Khalil Nezhad
کیوان
خلیل نژاد
keyvan_khalilnezhad@yahoo.com
00319475328460023
00319475328460023
Yes
fa
مطالعه ترامتنی قربانی کردن ابراهیم؛ نقاشیهای رامبراند و فرشچیان
A Transtextual Study of Abraham’s Sacrifice: Rembrandt and Farshchian Paintings
قربانی کردن یکی از مضامین بنیادین و نخستین تمدنهای انسانی است که مراسم آیینی و روایتهای اسطورهای بیشماری به آن اختصاص یافتهاند. یکی از عرصههای نمود جدی مراسم و روایتهای قربانی، مذاهب گوناگون بودهاند. قصه قربانی کردن حضرت ابراهیم یکی از مهمترین و مشهورترین روایتها در این حوزه بهشمار میرود. این روایت تجلیات کموبیش متفاوتی در سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام داشته است. این شباهتها و تفاوتها به نوبه خود در آثار هنری هنرمندان این سه دین نیز قابل مشاهده است. در میان انبوه موضوعاتی که میتواند نظر محققان این حوزه را جلب نماید، نوشتار حاضر بر روابط بینامتنی ممکن میان نقاشی رامبراند و نقاشی فرشچیان با همین مضمون متمرکز شده است. رویکرد بینامتنیت و سپس ترامتنیت میتواند به رمزگشایی از رابطه این دو متن بپردازد. برای این منظور کوشش شده است تا از بینامتنیت و بیشمتنیت در نظریه کلان ژرار ژنت در ترامتنیت بهره برده شود. چنانچه ملاحظه خواهد شد، این رویکرد و روش کمک میکند تا بدون اینکه از جهان متنی نقاشیها عبور نماییم، نسبت آنها را تبیین نماید. همچنین در همین نسبتها میتوان از اصالت هر یک از آثار نیز آگاهی حاصل نمود.
Sacrifice is one of the fundamental, foremost concepts in civilisations, with countless rituals and mythical narratives dedicated to it. Religions have been one of the most serious contexts for sacrifice, with the story of Abraham’s sacrifice being one of the most important and famous narratives in this field. This narrative has had different manifestations in the three Abrahamian religions, namely, Judaism, Christianism and Islam, which are in turn reflected in each religion’s respective artistic works. Of a plethora of potentially interesting topics on this subject, the present paper focuses on possible transtextual relationships between the paintings of Rembrandt and Farshchian. Intertextual and then transtextual approaches can decode the relation between these two texts. In order to do so, attempts are made to use intertextuality and metatextuality in Gérard Genette’s macro-theory in transtextuality. As shown, this approach and method will help establish the relation between these paintings without surpassing their text worlds. These relations can also make us conscious of the originality of each work.
Sacrifice, Abraham, Transtextuality, Painting, Rembrandt, Farshchian.
قربانی, ابراهیم, ترامتنیت, نقاشی, رامبراند, فرشچیان.
101
120
http://pazhouheshnameh.ir/browse.php?a_code=A-10-2-6&slc_lang=fa&sid=1
2019/04/132019/05/62019/04/232019/04/272019/05/62019/04/9
1398/1/20
2019/05/252019/06/152019/06/152019/06/192019/06/152019/05/25
1398/3/4
Bahman
Namvar Motlagh
بهمن
نامورمطلق
bnmotlagh@yahoo.fr
00319475328460024
00319475328460024
Yes
Leila
Isavand
لیلا
عیسوند
leila.isavand@gmail.com
00319475328460025
00319475328460025
No