Research Journal of the Iranian Academy of Arts
پژوهشنامه فرهنگستان هنر
پژوهشنامه
Art & Architecture
http://pazhouheshnameh.ir
1
admin
1735-7896
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
2
5
online
1
fulltext
fa
تحلیل پیرنگهای موازی و بررسی تکثر زاویههای دید در فیلمنامه «جدایی نادر از سیمین» اثر اصغر فرهادی
An Analysis of Parallel Plots and Investigation of Multiple Viewpoints in Asghar Farhadi’s Script for Separation
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:12px;"><span style="font-family:IRANsharp;">هدف از این مقاله پاسخ به پرسش­های کلیدی زیر است: چرا نمی­توان یک چکیده کامل از فیلم­نامه «جدایی نادر از سیمین» ارایه داد؟ چرا نادر، سیمین، ترمه، قاضی دادگاه طلاق و با کمی چشم­پوشی پدر نادر شخصیت­داستانی (پرسوناژ) هستند، ولی نه راضیه، نه آقای صمدی، نه سمیه، نه خواهر آقای صمدی و حتی قاضی دادگاه مربوط به اختلاف راضیه و نادر هیچکدام شخصیت­ داستانی (پرسوناژ) نیستند؟ چراعلی­رغم حضور دائمی راضیه و خانواده­اش در این فیلم، آنها هیچ نقشی را به­عنوان کنش­گر در این فیلم هیچ نقشی ندارند. و چرا این روایت دارای تکثر پیرنگ روایی است؟ چگونه می­توان روایتی متصور شد که از تکثر پیرنگ استفاده کرده باشد؟ آیا تکثر پیرنگ در یک فیلم­نامه یا یک روایت امکان­پذیر است؟ برای پاسخ به پرسش­های مطرح شده، فرض بر این است که این فیلم­نامه، علی­رغم ویژگی­های بسیاری که دارد احتمالا از یک پیرنگ ناقص پیروی می­کند، و دلیل طرح پرسش­های گوناگون در این چکیده، ناشی از این پیرنگ ضعیف است. برای اثبات ادعای خود، نگارندگان مقاله، ابتدا از ویژگی­های مثبت این فیلم سخن خواهند گفت و در ادامه به یکی از عناصر اصلی ژرفساخت روایت خواهند پرداخت، یعنی عنصر پیرنگ، تا بدین وسیله نشان دهند که سکانس­های این فیلم یا فیلم­نامه به صورت جدا زیبا هستند اما زمانی­که با یکدیگر در پیوند قرار می­گیرند تا نحو روایت یا چینش سکانس­ها را تشکیل دهند دارای ضعف هستند. درست در همین مرحله است که عنصر پیرنگ این چینش­های نا صحیح را نشان خواهد داد. </span></span>
The present paper aims to answer the following key questions: Why the script of<em>Separation</em> cannot be reduced to a full abstract? Why are Nader, Simin, Termeh, the divorce judge, and to some extent Nader’s father are personages, but Razieh, Mr Samadi, Somaieh, Mr Samadi’s sister, nor the judge in Razieh’s case against Nader are not? Why Razieh and anyone else from her family have no activist role? Why the narrative hasmultiple plots? How is a narrative with multiple plots conceivable? Is it possible at all? To answer these questions, it is assumed here that despite its many features, the script is possibly defective, and hence the above questions. To prove this, the authors begin with the movie’s strengths, and then move on to focus on one of one of deep, main elements of narration, namely the plot, to show that each sequence of the film is beautiful on its own but weaknesses emerge in the array. It is exactly at this stage that the plot shows these incorrect arrays.
پیرنگ, زاویهدید, روایت, سکانس, شخصیتداستانی (پرسوناژ).
Plot, Angle of view, Narration, Sequence, Personage
7
39
http://pazhouheshnameh.ir/browse.php?a_code=A-10-26-2&slc_lang=fa&sid=1
Mohsen
Esmaili
محسن
اسماعیلی
esmaili64@gmail.com
100319475328460096
100319475328460096
Yes
Ali
Abbassi
علی
عباسی
a-abbassi@sbu.ac.ir
100319475328460097
100319475328460097
No