Research Journal of the Iranian Academy of Arts
پژوهشنامه فرهنگستان هنر
پژوهشنامه
Art & Architecture
http://pazhouheshnameh.ir
1
admin
1735-7896
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
2
1
online
1
fulltext
fa
گسست های معرفتی در نمایشنامه های محمد یعقوبی
Awareness Leaps in the Plays of Mohammad Yaghoubi
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:iransharp;">محمد یعقوبی در تعدادی از نمایشنامه<span dir="LTR"></span>هایش که در این مقاله بررسی خواهد شد، تلاش دارد که با استفاده از مؤلفه<span dir="LTR"></span>های دراماتیک که مختص خودش است نوعی گسست معرفتی را در مجموعه<span dir="LTR"></span>ای <span dir="LTR"></span>از روابط انسانی و اجتماعی به نمایش بگذارد. این گسست<span dir="LTR"></span>های معرفتی در روابط اجتماعی حاصل گسست<span dir="LTR"></span>های معرفتی تاریخی نیز هستند که در تمام عناصر نمایشنامه<span dir="LTR"></span>های وی قابل ردیابی<span dir="LTR"></span>اند. به طور مثال در نمایشنامه <span dir="LTR"></span>زمستان ۶۶ گسست معرفتی تاریخی از شرایط جنگی ناشی می<span dir="LTR"></span>شود. شرایطی که موجب تزلزل در امکان<span dir="LTR"></span>های مرگ و حیات شخصیت<span dir="LTR"></span>ها می<span dir="LTR"></span>شود. اما این تزلزل تنها در نتیجه <span dir="LTR"></span>تهاجمی بیرون از چارچوب خانه <span dir="LTR"></span>این شخصیت<span dir="LTR"></span>ها نیست بلکه ناشی از تزلزلی هم هست که در روابط اجتماعی درون خانه جریان دارد. یعقوبی این گسست<span dir="LTR"></span>های درونی را در پیوند با گسست<span dir="LTR"></span>های بیرونی به اشکال مختلف به نمایش می<span dir="LTR"></span>گذارد. مثلاً با لرزش<span dir="LTR"></span>های پیاپی که بر فضای ملتهب خانه فراهم می<span dir="LTR"></span>آید یا با دیالوگ<span dir="LTR"></span>هایی<span dir="LTR"></span> <span dir="LTR"></span>که جابه<span dir="LTR"></span>جا قطع و دوباره تکرار می<span dir="LTR"></span>شوند یا با روایت<span dir="LTR"></span>هایی <span dir="LTR"></span>موازی که جابه<span dir="LTR"></span>جا به یکدیگر قطع می<span dir="LTR"></span>شوند.<br>
نظریه <span dir="LTR"></span>مورد استفاده <span dir="LTR"></span>ما در این مقاله از میان تعریف<span dir="LTR"></span>هایی<span dir="LTR"></span> <span dir="LTR"></span>که میشل فوکو، تاریخ<span dir="LTR"></span>شناس، نشانه<span dir="LTR"></span>شناس و فیلسوف فرانسوی از واژه<span dir="LTR"></span>هایی<span dir="LTR"></span> <span dir="LTR"></span>چون صورت<span dir="LTR"></span>بندی <span dir="LTR"></span>دانایی یا اپیستمه، باستان<span dir="LTR"></span>شناسی، تبارشناسی، گفتمان و قدرت و مقاومت ارائه می<span dir="LTR"></span>دهد، سر برمی<span dir="LTR"></span>آورد. پرسش<span dir="LTR"></span>های این پژوهش این است که اولاً، چرا یعقوبی در نمایشنامه<span dir="LTR"></span>های مورد مطالعه به نمایش گسست<span dir="LTR"></span>های معرفتی در کار و بار شخصیت<span dir="LTR"></span>ها و جامعه و تاریخی می<span dir="LTR"></span>پردازد که شخصیت<span dir="LTR"></span>ها در آن زندگی می<span dir="LTR"></span>کنند؟ و ثانیاً، یعقوبی چگونه در ساخت<span dir="LTR"></span>مایه<span dir="LTR"></span>های مختلف نمایشنامه<span dir="LTR"></span>هایش این گسست<span dir="LTR"></span>های معرفتی را به نمایش درمی<span dir="LTR"></span>آورد؟ هدف از این پژوهش آن است که بر مبنای یک نظریه <span dir="LTR"></span>شناخته<span dir="LTR"></span>شده به شناخت بیشتری در نسبت درام، تاریخ، جامعه و سیاست دست یابیم. بر این مبنا نمایشنامه<span dir="LTR"></span>هایی<span dir="LTR"></span> <span dir="LTR"></span>از یعقوبی که در این مقاله مورد تأمل قرار می<span dir="LTR"></span>گیرند عبارت<span dir="LTR"></span>اند از: خشکسالی و دروغ، تنها راه ممکن، یک دقیقه سکوت، و زمستان ۶۶.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">In a number of plays by Mohammad Yaghoubi<span dir="RTL">, </span>discussed in this article<span dir="RTL">, </span>he tries to display a kind of awareness leap in a series of human and social relationships through his signature dramatic elements<span dir="RTL">. </span>These leaps in social relations are also in line with parallel historical leaps traceable in all his dramatic elements<span dir="RTL">. </span>For instance<span dir="RTL">, </span>in The Winter<span dir="RTL"> 66 </span>the historical leap arises from war conditions: conditions that cause uncertainties about the death and life of characters<span dir="RTL">. </span>These uncertainties do not just emanate from offenses suffered outside the characters<span dir="RTL">’ </span>household<span dir="RTL">, </span>but also affected by their domestic uncertainties<span dir="RTL">. </span>Yaghoubi depicts these internal disruptions in connection with external disruptions in a variety of forms<span dir="RTL">. </span>For example<span dir="RTL">, </span>with successive wobbles that is brought upon the fervent atmosphere of the household<span dir="RTL">, </span>or interrupted<span dir="RTL">, </span>recurring dialogues or with parallel narratives crossing each other from point to point<span dir="RTL">.</span><br>
The theories adopted here are taken from concepts such as the configuration of knowledge or episteme<span dir="RTL">, </span>archaeology<span dir="RTL">, </span>genealogy<span dir="RTL">, </span>discourse<span dir="RTL">, </span>power and resistance<span dir="RTL">, </span>offered by Michel Foucault<span dir="RTL">, </span>the French philosopher<span dir="RTL">, </span>historiologist and semiotician<span dir="RTL">. </span>The questions raised in this study are first<span dir="RTL">, </span>why Yaghoubi depicts awareness leaps in the everyday lives of the characters<span dir="RTL">’ </span>social<span dir="RTL">, </span>historical context<span dir="RTL">? </span>Second<span dir="RTL">, </span>how Yaghoubi depicts the awareness leaps in the various elements of his plays<span dir="RTL">? </span>The purpose of this study is to reflect on the relation between drama<span dir="RTL">, </span>history<span dir="RTL">, </span>society<span dir="RTL">, </span>and politics based on a well<span dir="RTL">-</span>known theory<span dir="RTL">. </span>On this basis<span dir="RTL">, </span>the selected Yaghoubi works studied here are Drought and Lies<span dir="RTL">, </span>The Only Possible Way<span dir="RTL">, </span>One Minute of Silence<span dir="RTL">, </span>and The Winter 66<span dir="RTL">. </span></div>
محمد یعقوبی, میشل فوکو, گسست معرفتی, خشکسالی و دروغ, تنها یک, زمستان 66.
Mohammad Yaghoubi, Michel Foucault, Awareness leap, Drought and Lies, The Only Possible Way, One Minute of Silence, The Winter 66
73
95
http://pazhouheshnameh.ir/browse.php?a_code=A-10-2-11&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Hashemi
محمد
هاشمی
mh7poetica@gmail.com
100319475328460014
100319475328460014
Yes