Research Journal of the Iranian Academy of Arts
پژوهشنامه فرهنگستان هنر
پژوهشنامه
Art & Architecture
http://pazhouheshnameh.ir
1
admin
1735-7896
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
2
1
online
1
fulltext
fa
تجلی نقد بر روند تولید عکاسانه از منظر حقایق سوبژکتیو
The Manifestation of Criticism of Photographerly Production from Subjective Truths’ Point of View
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:iransharp;"><span style="font-size:14px;">نقد عکس<span dir="LTR"></span>ها درحکم اشیای مادی، دامنه نمایگی آنها را نیز توسعه می<span dir="LTR"></span>دهد. زمانی که عکس<span dir="LTR"></span>ها درحکم شیء تلقی شوند، با حواس دیگر رابطه پیدا می<span dir="LTR"></span>کنند و باز هم پیوند آنها با جهان واقعی مادی محکم<span dir="LTR"></span>تر می<span dir="LTR"></span>شود. این نمایگی تنها متعلق و وابسته به تصویر نبوده و به مادیت خود عکس<span dir="LTR"></span>ها <span dir="LTR"></span>نیز وابسته است و این بدین معنا است که آنچه به مادیت عکس معنا می<span dir="LTR"></span>بخشد درواقع پیوندی است که میان عکس با جهان برقرار می<span dir="LTR"></span>شود و آنها را از تصاویر صرفاً مادی<span dir="LTR"></span>گرا به اشیایی عاطفی، تاریخی، اسنادی و... تبدیل می<span dir="LTR"></span>سازد که گاه موجبات لذت و گاه موجبات آگاهی را فراهم می<span dir="LTR"></span>آورند. عبور از تولیدات عکاسانه به صرف آسیب<span dir="LTR"></span>دیدگی<span dir="LTR"></span>های مادی، همواره مانند موجودی است که پیر شده است اما کنار گذاشته نمی<span dir="LTR"></span>شود بلکه مجموعه<span dir="LTR"></span>ای <span dir="LTR"></span>از مفاهیم را در درون خود به جای گذاشته است که معنا را بر ماده برتری می<span dir="LTR"></span>نهد و موجبات هویت<span dir="LTR"></span>بخشی را فراهم می<span dir="LTR"></span>آورد. در این میان چهره<span dir="LTR"></span>نگاری را می<span dir="LTR"></span>توان یکی از مهم<span dir="LTR"></span>ترین این تصاویر به حساب آورد زیرا که علاوه برحکم ارائه<span dir="LTR"></span>کننده مدرکی راجع به نمود ظاهری سوژه<span dir="LTR"></span>هایشان گاهی آشکارکننده مفاهیم ذاتی و درونی آنها نیز به شمار می<span dir="LTR"></span>روند.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;">The criticism of photographs as material objects expands their indexicality<span dir="RTL">. </span>Once considered as objects<span dir="RTL">, </span>photographs connect with other senses thereby strengthening their bonds with the concrete material world<span dir="RTL">. </span>This indexicality does not merely belong to the image<span dir="RTL">, </span>and is also dependent of the materiality of the photograph<span dir="RTL">. </span>In this sense what grants meaning to the photograph<span dir="RTL">’</span>s materiality is in fact the bond between the photograph and the world turning them from merely materialist objects into emotional<span dir="RTL">, </span>historical<span dir="RTL">, </span>documentary<span dir="RTL"> …</span>etc<span dir="RTL">. </span>objects<span dir="RTL">, </span>occasionally causing pleasure whilst at other times bringing about awareness<span dir="RTL">. </span>Leaving photographerly productions behind just because of material damages is a reminiscent of an old creature which is not abandoned as a lot of concepts are invested in it<span dir="RTL">, </span>through which meanings are prioritised over matter yielding identity<span dir="RTL">. </span>Among most important in the genre is portraiture<span dir="RTL">, </span>as these works not only document the appearance of the subject<span dir="RTL">, </span>but also occasionally cast light on their inherent<span dir="RTL">, </span>internal features<span dir="RTL">.</span></span></div>
نقد, سوبژکتیو, چهره نگاری, معنا, متن.
Criticism, Subjective, Portraiture, Meaning, Text.
45
55
http://pazhouheshnameh.ir/browse.php?a_code=A-10-2-9&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Reza
Sharif Zadeh
محمدرضا
شریف زاده
moh.sharifzade@iauctb.ac.ir
100319475328460012
100319475328460012
Yes