TY - JOUR T1 - An Analysis of Parallel Plots and Investigation of Multiple Viewpoints in Asghar Farhadi’s Script for Separation TT - تحلیل پیرنگ‌های موازی و بررسی تکثر زاویه‌های دید در فیلم‌نامه «جدایی نادر از سیمین» اثر اصغر فرهادی JF - pazhname JO - pazhname VL - 2 IS - 5 UR - http://pazhouheshnameh.ir/article-1-88-fa.html Y1 - 2020 SP - 7 EP - 39 KW - Plot KW - Angle of view KW - Narration KW - Sequence KW - Personage N2 - هدف از این مقاله پاسخ به پرسش­‌های کلیدی زیر است: چرا نمی­‌توان یک چکیده کامل از فیلم­‌نامه «جدایی نادر از سیمین» ارایه داد؟ چرا نادر، سیمین، ترمه، قاضی دادگاه طلاق و با کمی چشم­‌پوشی پدر نادر شخصیت­‌داستانی (پرسوناژ) هستند، ولی نه راضیه، نه آقای صمدی، نه سمیه، نه خواهر آقای صمدی و حتی قاضی دادگاه مربوط به اختلاف راضیه و نادر هیچکدام شخصیت­‌ داستانی (پرسوناژ) نیستند؟ چراعلی­‌رغم حضور دائمی راضیه و خانواده‌­اش در این فیلم، آنها هیچ نقشی را به­‌عنوان کنش­گر در این فیلم هیچ نقشی ندارند. و چرا این روایت دارای تکثر پیرنگ روایی است؟ چگونه می­‌توان روایتی متصور شد که از تکثر پیرنگ استفاده کرده باشد؟ آیا تکثر پیرنگ در یک فیلم­نامه یا یک روایت امکان­‌پذیر است؟ برای پاسخ به پرسش­‌های مطرح شده، فرض بر این است که این فیلم­‌نامه، علی­‌رغم ویژگی­‌های بسیاری که دارد احتمالا از یک پیرنگ ناقص پیروی می­‌کند، و دلیل طرح پرسش­‌های گوناگون در این چکیده، ناشی از این پیرنگ ضعیف است. برای اثبات ادعای خود، نگارندگان مقاله، ابتدا از ویژگی­‌های مثبت این فیلم سخن خواهند گفت و در ادامه به یکی از عناصر اصلی ژرف‌ساخت روایت خواهند پرداخت، یعنی عنصر پیرنگ، تا بدین وسیله نشان دهند که سکانس‌­های این فیلم یا فیلم‌­نامه به صورت جدا زیبا هستند اما زمانی­‌که با یکدیگر در پیوند قرار می­‌گیرند تا نحو روایت یا چینش سکانس­‌ها را تشکیل دهند دارای ضعف هستند. درست در همین مرحله است که عنصر پیرنگ این چینش­‌های نا صحیح را نشان خواهد داد. M3 ER -