:: دوره 2، شماره 5 - ( 1-1399 ) ::
جلد 2 شماره 5 صفحات 39-7 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل پیرنگ‌های موازی و بررسی تکثر زاویه‌های دید در فیلم‌نامه «جدایی نادر از سیمین» اثر اصغر فرهادی
محسن اسماعیلی 1، علی عباسی
چکیده:   (1683 مشاهده)
هدف از این مقاله پاسخ به پرسش­‌های کلیدی زیر است: چرا نمی­‌توان یک چکیده کامل از فیلم­‌نامه «جدایی نادر از سیمین» ارایه داد؟ چرا نادر، سیمین، ترمه، قاضی دادگاه طلاق و با کمی چشم­‌پوشی پدر نادر شخصیت­‌داستانی (پرسوناژ) هستند، ولی نه راضیه، نه آقای صمدی، نه سمیه، نه خواهر آقای صمدی و حتی قاضی دادگاه مربوط به اختلاف راضیه و نادر هیچکدام شخصیت­‌ داستانی (پرسوناژ) نیستند؟ چراعلی­‌رغم حضور دائمی راضیه و خانواده‌­اش در این فیلم، آنها هیچ نقشی را به­‌عنوان کنش­گر در این فیلم هیچ نقشی ندارند. و چرا این روایت دارای تکثر پیرنگ روایی است؟ چگونه می­‌توان روایتی متصور شد که از تکثر پیرنگ استفاده کرده باشد؟ آیا تکثر پیرنگ در یک فیلم­نامه یا یک روایت امکان­‌پذیر است؟ برای پاسخ به پرسش­‌های مطرح شده، فرض بر این است که این فیلم­‌نامه، علی­‌رغم ویژگی­‌های بسیاری که دارد احتمالا از یک پیرنگ ناقص پیروی می­‌کند، و دلیل طرح پرسش­‌های گوناگون در این چکیده، ناشی از این پیرنگ ضعیف است. برای اثبات ادعای خود، نگارندگان مقاله، ابتدا از ویژگی­‌های مثبت این فیلم سخن خواهند گفت و در ادامه به یکی از عناصر اصلی ژرف‌ساخت روایت خواهند پرداخت، یعنی عنصر پیرنگ، تا بدین وسیله نشان دهند که سکانس‌­های این فیلم یا فیلم‌­نامه به صورت جدا زیبا هستند اما زمانی­‌که با یکدیگر در پیوند قرار می­‌گیرند تا نحو روایت یا چینش سکانس­‌ها را تشکیل دهند دارای ضعف هستند. درست در همین مرحله است که عنصر پیرنگ این چینش­‌های نا صحیح را نشان خواهد داد.
واژه‌های کلیدی: پیرنگ، زاویه‌دید، روایت، سکانس، شخصیت‌داستانی (پرسوناژ).
متن کامل [PDF 1129 kb]   (1680 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/9 | پذیرش: 1398/11/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 5 - ( 1-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها