Research Journal of the Iranian Academy of Arts
پژوهشنامه فرهنگستان هنر
پژوهشنامه
Art & Architecture
http://pazhouheshnameh.ir
1
admin
1735-7896
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
2
3
online
1
fulltext
fa
مطالعه تطبیقی آثارجودی شیکاگو و عکاسیهای آذر امدادی با تأثیرپذیری از «شام واپسین» داوینچی
A Comparative Study of the Work of Judy Chicago and the Photographs of Azar in the Light of DaVinci’s "The Last Supper"
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:IRANsharp;"><span style="font-size:14px;">لئوناردو داوینچی، هنرمندپرآوازۀ ایتالیایی، در 1499-1494م به کشیدن اثری به نام شام واپسین میپردازد که مورد توجه خاص هنرمندان دیگر قرار میگیرد. هنرمندان این سوژه را بارها به صورتهای مختلف، از گذشته تا امروز به تصویر کشیدهاند.بدین ترتیب، نهتنها جودی شیکاگو، که از هنرمندان امریکایی معاصراست، این موضوع را به نوعی دیگر در یکی از آثار خود به نمایش میگذارد، بلکه یک عکاس ایرانی معاصربه نام آذر امدادی نیز با الهام گرفتن از شام واپسین داوینچی و کنار هم قرار دادن عکسهای گوناگون و همزمان سود جستن از کُلاژ، آثاری درخور تعمق به وجود میآورد. که در این مختصر، به مقایسۀ چیدمان هنرمند امریکایی یاد شده و تکه عکسهای بههم چسبیده شدۀ هنرمند ایرانی اشاره میشود. برای اینمنظور، ابتدا به این سؤال پاسخ داده میشود که چه عاملی در شام واپسین داوینچی وجود دارد که تا این حد، مورد ستایش و توجه خاص سایر هنرمندان جهان در اعصار مختلف قرار گرفته و سبب به وجود آمدن آثاری شگفتانگیز میشود؟ ضمن این پژوهش میتوان اظهار نمود که با شکلگیری شام واپسین داوینچی این امکان به وجود میآید که آثار بیشمار دیگر در سبکها و تکنیکهای گوناگون به صحنه کشیده شوند. همچنین بهعنوان نتیجۀ حاصلشده باید گفت که در آثار این دو هنرمند، شام واپسین را به صورت چیدمان میتوان دید که گویای حرکتی نوین، هم در انتخاب موضوع و هم در بهکارگیری تکنیک میباشند. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است و گردآوری منابع، کتابخانهای و در برخی موارد با استفاده از مآخذ معتبر اینترنتی میباشد.</span></span></div>
<br>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;">Painted between 1494 and 1499, Leonardo DaVinci’sThe Last Supper has attracted many artists’ attention, and the painting has been recreated in many forms ever since. More recently, in is not only contemporary artist Judy Chicago who creates her version, but also an Iranian photographer called Azar Emdadi who makes a thought-provoking photo-collage inspired by The Last Supper. The two works are compared in the present paper. It starts by answering the core question of the research: what has raised so much praise about "The Last Supper", and prompted other artists to create wonderful works? The finding is that DaVinci’s work opens up the possibility of creating numerous works in various styles and techniques. The paper concludes that The Last Supper can be seen in the work of both aforesaid artists as promoting new moves both in the choice of subject and the application of technique.</span></div>
<br>
لئوناردو داوینچی, شام واپسین, هنرچیدمان, جودی شیکاگو, آذر امدادی.
Leonardo DaVinci, ",,The Last Supper",,, Judy Chicago, Feminism, Azar Emdadi.
57
76
http://pazhouheshnameh.ir/browse.php?a_code=A-10-1-22&slc_lang=fa&sid=1
Jalaledin
Soltan Kashefi
جلالالدین
سلطان کاشفی
soltanKashefi@gmail.com
100319475328460031
100319475328460031
Yes