AU - TavajjohiFini, Ahmadreza TI - The Narrative Process of Forming Meaning Using Time Travelling in Yara Tasallot, Malek al-Kalam, Sajdah and Botlan by the Painter JavadBayad PT - JOURNAL ARTICLE TA - pazhname JN - pazhname VO - 2 VI - 5 IP - 5 4099 - http://pazhouheshnameh.ir/article-1-85-fa.html 4100 - http://pazhouheshnameh.ir/article-1-85-fa.pdf SO - pazhname 5 AB  - نشانه-معناشناسی بعضاً در پی آن است تا ارتباط بین نشانه‌های دلالت‌مند یک اثر را دستورمند کند و از این طریق گزارشی از روایتی که در پیشِ‌رو دارد ارائه دهد و معنا را از عمق متن با مدد از نشانه‌های ظاهری استخراج کند. مربع معنایی که به کمک تضاد‌های عناصر اصلی و معناساز یک اثر هنری - چه در قالب یک متن ادبی چه در قالب یک فیلم یا نقاشی - ترسیم می‌شود ابزار بسیار خوبی برای بررسی شکل‌گیری فرایند معنا می‌باشد. آنچه در آثار جواد بیاد بسیار به چشم می‌خورد، وجود سیر زمانی در آثار اوستو به نظر می‌رسد همواره با کمک گرفتن از این سیر زمانی سعی کرده است مفاهیمی را گسترش دهد که در ذهن می‌پروراند. آثاری که برای تحلیل در این مقاله استفاده شده‌اند علاوه بر این‌که از آثار فروخته‌شده این هنرمند است، به نظر می‌رسد از مهم‌ترین تابلو‌های این نقاش می‌باشد که دارای «ویژگی‌های شکل‌گیری معنا با مدد از سیر در زمان» ‌است. در سیر پژوهش به چگونگی تولید معنا از تضاد‌های میان جنگ در سیر زمان و صلح در زمان معاصر پرداخته‌ شده‌ است و همچنین در قالب مربع معنایی استفاده کردن از رنگ‌ها برای شکل‌گیری مفهوم مد نظر هنرمند توجیه نشانه‌-معناشناسیک شده‌است. در پایان می‌توان به این نتیجه‌‌گیری رسید: تفکر خالق این آثار، مبنی بر حرکت از جنگ اندیشه‌های قومی و مذهبی به سمت آرامش درونی انسان است که با مدد از عناصری نظیر امنیت، مطالعه، عشق و از همه مهم‌تر دین به دست‌ خواهد آمد. در واقع، این آثار به کمک نشانه-معناشناسی به‌صورت روش‌مند به یک روایت داستانی تبدیل شده‌است که معنایش در سیر زمانی شکل می‌گیرد و به کمک مربع معنایی می‌توان به ابعادی از کلام آن پی‌برد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - pazhname PG - 91 PT - Research YR - 2020