RT - Journal Article T1 - The Evolution of Eco-Branding: from Eco-Labelling to Eco-Designing JF - pazhname YR - 2019 JO - pazhname VO - 2 IS - 4 UR - http://pazhouheshnameh.ir/article-1-63-fa.html SP - 95 EP - 117 K1 - Eco-branding K1 - Eco-design K1 - Sustainable Visual identity K1 - Sustainable design K1 - Sustainable brand K1 - Green brand. AB - مفهوم اکوبرندینگ از زمان تولد تا اکنون گسترش یافته و دامنه‌‌ای وسیع‌تر از فعالیت‌های زیست‌محیطی برندها را در بر گرفته است. یکی از مراحل ایجاد اکوبرند، طراحی هویت بصری آن است. با وجود ورود مفهوم پایداری به حوزه دیزاین و پیدایش گرافیک دیزاین پایدار، طراحی هویت بصری پایدار و اکودیزاین بصری یک اکوبرند پدیده‌ای نوظهور است که هم‌راستا بودن یک برند با اهداف زیست‌محیطی آن را تا حد بسیار بالایی ارتقا بخشیده است. پرداختن به چیستی مفهوم اکوبرندینگ و حوزه‌های تحت پوشش آن در دوره‌های مختلف از آغاز تا اکنون و چگونگی راهکارهای طراحی پایدار هویت بصری برند، هدف اصلی این پژوهش قرار گرفته‌ است. علاوه بر آشنایی با مفهوم و تاریخچه اکوبرندینگ و توسعه مفهوم آن در سال‌های اخیر که با رویکردی تاریخی به آن پرداخته شده، بررسی دیزاین پایدار هویت بصری و ایجاد اکوبرندینگ با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی نیز انجام گرفته و همچنین اولین نمونه اکوبرندینگ خلق‌شده و راهکارهای مورد استفاده در طراحی آن معرفی شده است. یافته‌ها حاکی از آن است که در طراحی هویت بصری پایدار برند تلاش می‌شود تا از میزان جوهر، کاغذ و انرژی مصرفی و همچنین حجم فایل‌های دیجیتالی کاسته شود. در نتیجه میزان اثرات زیست‌محیطی و هزینه‌های اقتصادی یک برند از طریق طراحی پایدار به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. بنابراین در روند طراحی، محیط ‌زیست و ضرورت توجه به سلامت آن، در کنار عوامل و ملاحظات دیگر مورد توجه برخی طراحان است و عمومیت یافتن آن در میان جامعه طراحان، در خور اهمیت است. LA eng UL http://pazhouheshnameh.ir/article-1-63-fa.html M3 ER -