کتابِ تصویری اثری هنری - ادبی است که از دو نظام زبانی تصویری و نوشتاری برای بهاشتراکگذاری بین مخاطبان شکل گرفته است. در کتابهای تصویری، شگردهای بیانی برای بیان مفاهیم در هر یک از نظامهای زبانی اهمیت بسیاری دارد. تعامل و برهمکنش دو ساحت زبانی مذکور در کتاب تصویری میتواند موجب شکلگیری روایت در لایهای بالاتر از دو سطح زبانی شود و از این رو، مطالعه شگردها و تمهیدات بیانی در دو کتاب تصویری ویلی ترسو و مشتزن را در دستور کار قرار دادهایم. در نظر داریم تا دریابیم که چگونه شگردهای بیانی، نظام روایی و تعاملی ایجاد میکنند. در این مسیر، از دیدگاه نشانه - معناشناسی و نظریه نظام «داشتن» و «نداشتن» یا نظام «کلاسیک روایی» و نظام «مبتنی بر همحضوری» بهره بردهایم و نتیجه این است که هر شگرد یا مجموعهای از شگردها در حالتی که بهصورت یک ساختار یا رویکرد قابل تعامل برای سوژه بیان شود، قابلیت ارائه از سوی خالق کتاب را دارد.