برداشتهای پستمدرنیستی کلودیا پالماروسی و سودی شریفی از نگاره «خلیفه هارون در حمام» کمالالدین بهزاد
|
نسترن نوروزی |
|
|
چکیده: (1601 مشاهده) |
یکی از مهمترین ویژگیهای پستمدرنیسم، بازگشت به گذشته و واسازی متنهای ادبی و هنری آن است که بر همین اساس، بسیاری از هنرمندان پستمدرن معاصر متنهای خود را با برداشت و برگرفتگی از آثار گذشته تولید کردهاند. نگاره «خلیفه هارون در حمام» بهزاد نیز که برای نسخه خمسه نظامی در دوره تیموری تصویر شده، متنی از گذشته است که دو هنرمند پستمدرن معاصر، سودی شریفی و کلودیا پالماروسی، آن را مورد برداشت و خوانش قرار داده و متنهایی را با برگرفتگی از آن تولید کردهاند. از این رو، میان نگاره بهزاد و متنهای شریفی و پالماروسی - که در گفتمانهایی گوناگون تولید شدهاند - پیوندهای متنی و گفتمانی ایجاد شده است. هدف از این پژوهش، مطالعه گفتمانی این متنها و روابط بیناگفتمانی میان آنهاست و به این پرسشها پاسخ میدهد: هر یک از این متنها چه گفتمانی را بازتولید میکند؟ و چه رابطه بیناگفتمانی میان آنها وجود دارد؟ این پژوهش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی، و بر مدل تحلیل گفتمانی فرکلاف و رویکرد بیناگفتمانی استوار است. مطالعه برونمتنی و گفتمانی این متنها نشان داد که سه گفتمان عرفانی - اسلامی گذشته، فرهنگی - انتقادی به فرهنگ ایرانی - اسلامی ایرانیان و فرهنگی - اروپایی معاصر را بازتولید میکنند و سه گزینه ملیت هنرمند، پیشینه و سنت تاریخی، فرهنگی و هنری، و نیز جامعه و بافت تولید متن نقشی بسیار مهم در چگونگی شکلگیری معنای این متنها، پیوندهای میان آنها و نیز گفتمانهای آنها داشتهاند.
|
|
واژههای کلیدی: پستمدرن، تحلیل گفتمان فرکلاف، بیناگفتمان، کمالالدین بهزاد، نگاره «خلیفه هارون در حمام». |
|
متن کامل [PDF 480 kb]
(1111 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/4/16 | پذیرش: 1398/6/13
|
|
|
|