تجلی نقد بر روند تولید عکاسانه از منظر حقایق سوبژکتیو
|
محمدرضا شریف زاده |
|
|
چکیده: (1310 مشاهده) |
نقد عکسها درحکم اشیای مادی، دامنه نمایگی آنها را نیز توسعه میدهد. زمانی که عکسها درحکم شیء تلقی شوند، با حواس دیگر رابطه پیدا میکنند و باز هم پیوند آنها با جهان واقعی مادی محکمتر میشود. این نمایگی تنها متعلق و وابسته به تصویر نبوده و به مادیت خود عکسها نیز وابسته است و این بدین معنا است که آنچه به مادیت عکس معنا میبخشد درواقع پیوندی است که میان عکس با جهان برقرار میشود و آنها را از تصاویر صرفاً مادیگرا به اشیایی عاطفی، تاریخی، اسنادی و... تبدیل میسازد که گاه موجبات لذت و گاه موجبات آگاهی را فراهم میآورند. عبور از تولیدات عکاسانه به صرف آسیبدیدگیهای مادی، همواره مانند موجودی است که پیر شده است اما کنار گذاشته نمیشود بلکه مجموعهای از مفاهیم را در درون خود به جای گذاشته است که معنا را بر ماده برتری مینهد و موجبات هویتبخشی را فراهم میآورد. در این میان چهرهنگاری را میتوان یکی از مهمترین این تصاویر به حساب آورد زیرا که علاوه برحکم ارائهکننده مدرکی راجع به نمود ظاهری سوژههایشان گاهی آشکارکننده مفاهیم ذاتی و درونی آنها نیز به شمار میروند. |
|
واژههای کلیدی: نقد، سوبژکتیو، چهره نگاری، معنا، متن. |
|
متن کامل [PDF 1094 kb]
(482 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/10/4 | پذیرش: 1397/12/8
|
|
|
|