بازخوانی تصویر هنر مدرن در مطبوعات دهههای سی و چهل
|
کیوان خلیل نژاد |
|
|
چکیده: (1611 مشاهده) |
تلاش برای تبیین معنای هنر و زیبایی، گام اول در جهت شناساندن هنری است که بهواسطه تجددخواهی و بر مبنای الگویی غیربومی در حال سر برآوردن بود. فضای آکادمیک، هنرهای زیبا را در قالب یک مفهوم وارداتی محصول خلاقیت، احساس و فردیت هنرمند میدانست. مطبوعات میکوشیدند قواعد حاکم بر هنری را شرح دهند که منفصل از بدنه جامعه و بیارتباط با نیازهای آن در حال شکل گرفتن بود. در دهههای سی و چهل همین تلاشها در شکلی منسجمتر برای بالا بردن درک عمومی از هنر نوگرا به کار گرفته شد. تبیین ویژگیهای هنر مدرن در مطبوعاتِ آن سالها از یک سو فهم عمومی را پیرامون یکی از مظاهر مدرنیسم بالا میبُرد و از سوی دیگر تلاشی بود در جهت پیداکردن مشتری برای نقاشیهای نوگرای ایرانی و جلب نظر مساعد گروهی از شهروندان متمکن تهرانی و آشنا کردن آنها با اهداف و مقاصد هنر مدرن ایران. حال پرسش اینجاست که کدام صداها و جریانها بیشتر در مطبوعات آن سالها انعکاس مییافت و آیا میتوان با بررسی نوشتارهای مطبوعاتی، تصویری از مفاهیم متناقضِ اثرگذار بر فضای فرهنگی آن دوران ترسیم کرد. |
|
واژههای کلیدی: مطبوعات، مدرنیسم، هنر ملی، هنر نوگرا. |
|
متن کامل [PDF 533 kb]
(424 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/2/16 | پذیرش: 1398/3/25
|
|
|
|